Den falska säkerheten med fyrhjulsdrift

2015-03-16 05:57  
Dacia Duster fick tre av fem stjärnor i krocktestet Euro Ncap i december 2013. Bilen är fyrhjulsdriven och nu kommer rapporter om att en sådan funktion har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar. Den här bilmodellen är inte omnämnd i artikeln. Foto: TT

Bilar med fyrhjulsdrift kan ge förarna en falsk känsla av säkerhet. De har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna och är oftare inblandade i krockar i högre hastigheter.

Folksam har granskat 40 000 polisrapporterade trafikolyckor sedan 2003 och slutsatsen är att olycksrisken är densamma oavsett om de är två eller fyra hjul som driver bilen. Det gäller oavsett väglag och oavsett om bilen har antisladdsystem eller inte.

Dessutom har de fyrhjulsdrivna bilarna i större utsträckning varit inblandade i krockar i högre hastigheter.

– Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. De gasar kanske på lite för mycket och missar en kurva. Många tror att en fyrhjulsdriven bil har kortare bromssträcka, men den har minst lika lång som en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, till TT.

För att få en korrekt jämförelse har Folksam bara undersökt "vanliga" bilmodeller som kan köpas antingen med fyrhjulsdrift eller traditionell drivning. Undersökningen omfattar alltså inte rena suvar eller extremt motorstarka modeller från till exempel de tyska premiummärkena.

– Men det finns ingen anledning att tro att suvarna skulle avvika från det här mönstret, säger Matteo Rizzi.

 


Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL