De vill sätta ladduttag – i samtliga lyktstolpar

2017-11-20 10:10  
Foto: London Borough of Wandsworth

Ett ladduttag i varje lyktstolpe. Det är Londonstadsdelens medicin för att övertyga sina invånare att ’go electric’. ”Att erbjuda lättillgänglig laddning är nyckeln, vi måste göra det enkelt för folk att välja elbilar”, säger lokalpolitikern Jonathan Cook.

Londonstadsdelen Wandsworth ligger söder om Themsen, mellan Richmond Park och Brixton. För de flesta utanför Storbritanniens gräns är stadsdelen kanske svår att peka ut, men nu är politikerna på väg mot ett beslut som kan ”sätta området på kartan” när det kommer till elbilism. De planerar nämligen att ha 100 procents gatutäckning av ladduttag. Målbilden är att samtliga lyktstolpar även ska dubbelarbeta som ”el-mack”.

– Framtiden för bilar är elektrisk. Regeringen har sagt att det inte ska säljas diesel- eller bensinbilar i Storbritannien 2040. Det betyder att stadsdelen behöver planera i förväg och se till att erbjuda infrastrukturen för att hålla takten. Ingenstans är det här mer relevant än i Londons innerstad där luftkvaliteten är ett verkligt problem, säger Jonathan Cook, lokalpolitiker i Wandsworth och ansvarig för stadsdelsservice, i ett pressmeddelande.

I skrivande stund håller tjänstemännen på att bereda exakt hur man ska gå tillväga med utbyggnaden av laddinfrastrukturen. I dagsläget har Wandsworth endast 35 laddställen.

Läs mer:

Läs mer: Eon bygger 10 000 laddstolpar i Europa till 2020

– Det kommer finnas en hel radda med alternativ som vi måste titta på när allt är utrett. Personligen tycker jag att om ekonomin och logistiken håller – då siktar vi på att ”bestycka” så många lyktstolpar som möjligt.

Londonbor lär applådera initiativet. Luftkvaliteten har länge varit en het diskussionsfråga. Stadens borgmästare, Sadiq Khan har uttalat sig att en minskning av luftföroreningarna är ”en fråga på liv och död”.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt