De utvecklar autopilot för fartyg

2017-06-19 13:38 Felix Björklund  

Finska VTT ligger i framkant när det kommer till utvecklingen av autopilot för sjöfart. Nu testkör man sin ”Apilot”, och inom kort kommer de obemannade fartygen vara verklighet.

En sjökapten – som aldrig är ombord på fartyget. När det gäller framtidens fraktfartyg så lär den mänskliga inblandningen snart minskas rejält. Detta då utvecklingen av autopilot för sjöfart går snabbt framåt. Finska VTT ligger långt framme och i ett pressmeddelande avslöjar de att deras ”Apilot” är inne i testfasen.

– VTT har stor erfarenhet av forskning kring autonoma fartyg, särskilt när det kommer till pålitlighet och säkerhet. Specialkompetensen har nu lett till utvecklingen av ett navigationssystem för autonoma fartyg, säger Jussi Martio, ansvarig forskare på VTT, i pressmeddelandet.

Det finska Apilot-systemet har tre olika lägen det kan skifta mellan: ”track”, ”heading” och ”joystick control”. I det förstnämnda styr autopiloten skeppet längs en förinställd rutt. Om ett annat fartyg som måste undvikas upptäcks – så växlar systemet över i ”heading-läget”. Här justerar ”Apiloten” fartygets bäring för att undvika kollision, och när faran är över så återupptas ”track-läget”.

I det tredje läget, ”joystick control”, är alla skeppsystem inställda för låghastighetsmanövrering. Det är i detta läge som fartyget manövreras in till kaj vid dockning.

Oavsett inställning så ser autopiloten till att fartyget håller sig inom ett förinställt avstånd från den planerade rutten. Om det skulle vara så att avståndet överskrids varnar systemet och skeppet måste då fjärrstyras.

Men att utveckla ett sensorbaserat system för att styra fartyg är inte den enda utmaningen inför implementering av autopiloter i skeppsindustrin. När man designar kontroll- och övervakningssystem så måste den mänskliga faktorn tas med i beräkningen. VTT anger att det är en viktig punkt i utvecklingen för att hela systemet ska bli användarvänligt, säkert och robust.

Sedan tidigare är Rolls Royce med i utvecklingen och förhoppningen är att samarbetet med VTT ska leda till att det inom tio år ska finnas autonoma fraktfartyg ute på Östersjön.

VTT är dock inte ensamma om att utveckla marina autopiloter. Kongsberg är även de långt framme. De kommer redan 2018 att sjösätta världens första autonoma el-containerskepp. Det ska trafikera norska kusten, och även om fartyget till en början kommer att övervakas ombord – räknar man med att det ska kunna köras obemannat 2020.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS