De utlovar vätgasfordon till samma pris som diesel

2021-04-12 07:00  
Efter att de plockades upp av ett SPAC-bolag värderas Hyzon Motors nu till 2,1 miljarder dollar. Foto: Hyzon Motors

Bolaget ska leasa sina vätgasdrivna lastbilar. Hyzon Motors säger sig kunna erbjuda samma driftskostnad som för konventionella dieselmodeller.

Hyzon Motors tillverkar tunga bränslecellslastbilar, vätgasdrivna bussar samt taxifordon. I början av året plockades de upp av Decarbonization Plus Acquisition, som sorterar under den just nu omtalade trenden SPAC (Special Purpose Acquisition Company).

Det är ett förvärvsbolag som tar in kapital genom en börsnotering för att en tid senare förvärva ett intressant bolag – som på så sätt blir börsnoterat. I Hyzon Motors fall innebar det att bolaget nu värderas till 2,1 miljarder dollar.

Läs mer: Forskning: Moderna växelväljare kan vara trafikfarliga

Deras huvudkontor ligger i Rochester, New York men bolaget har tillverkning i Groningen i Nederländerna och verksamhet i Kina, Singapore och Australien. Nu drar enligt ett pressmeddelande igång en leasingtjänst för kunder inom EU. För åkerier och andra bolag med fordonsflottor innebär övergången till utsläppsfria transporter vanligtvis stora investeringar, men Hyzon Motors siktar på att bli en av de första i Europa som kan leasa bränslecellslastbilar med samma TCO (total cost of ownership) som kunden skulle få med konventionella dieselfordon.

– Vi är glada över att kunna erbjuda den har leasingtjänsten till våra kunder i Europa, och att kunna stödja flottor i skiftet till vätgas. Leasingtjänsten siktar på att erbjuda den snabbaste möjliga vägen för våra kunder att göra övergången till tunga vätgasdrivna bränslecellsfordon med nollutsläpp, som kan hålla jämna steg med dieselmotorer, både avseende kostnad och tankningstid, säger Hyzon Motors vd Craig Knight.   

Det är först under det andra kvartalet 2021 som processen kring börsnoteringen kan avslutas.

John Edgren

Mer om: Vätgas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt