De ska ladda drönaren i luften med laserstrålar

2018-08-09 10:45  
Foto: Silent Falcon

Forskarna på DARPA har goda förhoppningar om att kunna ”tanka” en drönare i luften med laserstrålar. Om konceptet fungerar så innebär det i teorin att planet kan flyga under obegränsad tid.

Den amerikanska myndigheten finansierar och bedriver egen forskning kring militär teknik. Just nu jobbar Defense Advanced Research Projects Agency med ett projekt med ambitionen att ladda en drönare i luften med hjälp av laserstrålar. Konceptet kan förhoppningsvis ge flygfarkoster som aldrig behöver landa.

Programmet kallas kort för ”SUPER PBD” (Stand-off Ubiquitous Power/Energy Replenishment – Power Beaming Demo). DARPA har valt ut drönaren Silent Falcon för att testa principen.

Läs mer: Autonom drönare ska underlätta för flygplatser

Flygplanets vingar har klätts med solpaneler, och specifikt stjärtfenan. I flygkroppen sitter batterier som använts för att få planet att lyfta – men när de har tömts tar lasern vid. Genom att skjuta laserstrålar mot solpanelerna laddas farkosten, och med regelbundna ”skott” ska den teoretiskt kunna hålla sig i luften under evinnerlig tid.

Det återstår dock några tekniska hinder innan konceptet kan förverkligas. Bland annat förlorar laserstrålen styrka i takt med att avståndet ökar, och den kan störas eller till och med blockeras av så triviala saker som rök, dimma eller regn.

Läs mer: Drönare används för att lokalisera bränder

DARPA tror sig kunna ladda en farkost på upp till en dryg mils avstånd, men den maximala sträckan kommer variera beroende på rådande väderlek.

Teamet bekräftar också att det finns säkerhetsrisker med att avfyra en laser rakt upp i luften. Under sitt test kommer de därför placera lasern på ett berg och skjuta ned mot flygplanets vingar. Det rapporterar Popular Mechanics.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL