De ska bygga gyrokopter som tar sex personer

2021-12-01 12:40  

En tvåsitsig gyrokopter med en räckvidd på 600 km är bara början. Tyska Fraundorfer Aeronautics planerar för en större version med sex sittplatser.

Gyrokoptern lanserades redan på 1920-talet, och sägs utgöra den säkraste typen av alla flygfarkoster.

Autorotationen har gett lösningen sitt namn, autogyro. Genom att den bärande rotorn inte har någon drivning utan roterar av luften som kommer underifrån så innebär ett motorhaveri inte att man dödsstörtar mot marken.

Även om farkosterna inte är en vanlig syn i dag så säljs nya gyrokoptrar, men nu görs en mer ambitiös satsning på tekniklösningen av Fraundorfer Aeronautics.

Läs mer: Flygande eltaxi ska gå mellan flygplatsen och Northvolt-fabriken

Det tyska företaget har presenterat Tensor 600X, en tvåsitsig gyrokopter med en skjutande propeller i boomen. Den är avsedd för hobbybruk, men planen är att ta fram en större version som kan agera flygtaxi. Det rapporterar New Atlas.

Tensor 600X behöver bara 20 meter för landning

Fraundorfer Aeronautics tror att deras speciella rotor ”R01 high performance” har kapacitet för att lyfta en farkost med sex sittplatser, och överträffa alla konkurrenter avseende vikt. Farkosten i fråga förväntas stå färdig till omkring 2025.

En gyropkopter behöver inte lång startsträcka, och redan vid en lätt motvind kan den nära nog lyfta vertikalt som en helikopter. Tvåsitsiga Tensor 600X kräver officiellt en startsträcka på 90 meter, men bara 20 meter för landning.

Maximal startvikt ligger på 600 kg, och Rotax-motorn ger en räckvidd på cirka 600 km vid marschhastigheten 185 km/h, med en topphastighet på 200 km/h. Den lägsta hastigheten för att hålla sig i luften är 50 km/h – och maximal flyghöjd är 3 000 meter. Enligt Fraundorfer ska designen lätt kunna ställa om från bensin till batteridrift.        

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt