Fordon

De rullar ut svenska elcyklar

Elcykeltillverkningen drog igång under hösten. På helåret 2017 räknar man med att producera cirka 8 000 stycken, och på sikt väntas elcyklarna stå för närmare 30 procent av Varbergsfabrikens verksamhet. Foto: Tommy Harnesk
Det blir billigare och rationellare att tillverka elcyklarna i Sverige, enligt Cycleuropes vd Tony Grimaldi, som räknar med en explosiv uppgång för elcyklarna. Foto: Tommy Harnesk
Ulrik Bengtsson. Foto: Tommy Harnesk

Cycleurope i Varberg har startat Sveriges första volymproduktion av elcyklar, enligt ett egenutvecklat tekniksystem. Redan nästa år ska det tillverkas 8 000 stycken.

Publicerad

I Varberg har det tillverkats cyklar under namnet Monark ända sedan 1908. I dag ingår Monark, tillsammans med Crescent och många andra cykelmärken, i Cycleurope, som tillverkar 100 000 cyklar per år i sin Varbergsfabrik.

Men Tony Grimaldi, vd för Cycleurope och koncernchef för Grimaldi Industri där Cycleurope ingår, tror att vi befinner oss ”i början av en elcykel-boom”.

– Vi räknar med att det säljs cirka 45 000 elcyklar i Sverige i år, mot 30 000 i fjol. Men det är fortfarande bara cirka 7 procent av den totala svenska cykelmarknaden, så det finns utrymme för en kraftig ökning, säger Tony Grimaldi.

Cycleurope ska producera omkring 8 000 elcyklar i Varbergsfabriken under 2017, men bedömer att elcyklarna kommer att stå för 20–30 procent av den svenska cykelmarknaden inom de närmaste åren.

För Cycleuropes del betyder det omkring 30 000 elcyklar per år. Tillverkade i Sverige.

– Vi har en stark bas i Varberg, och är väldigt stolta över det. Vi har byggt upp en stor kompetens här, och har sedan tidigare väldigt enkla och smarta flöden i vår produktion. Vi har räknat på de verkliga kostnaderna, och kommit fram till att det trots allt blir billigare för oss att tillverka här än i Asien. Det finns även praktiska fördelar med att ha produktutveckling, produktionsprocess och eftermarknadsservice koncentrerade nära kunden, säger Tony Grimaldi.

Läs mer:

De elcyklar som tillverkas i Varberg byggs enligt det nya, egenutvecklade teknikkonceptet E-going. Systemet omfattar tre möjliga motorplaceringar: i framhjulet, i bakhjulet eller centralt i vevpartiet.

– Hjulmotorerna är hastighetsstyrda, det vill säga de styrs av valt hastighetsläge och hjälper till för att nå den hastighet som gäller för det effektläge du valt, säger produktchefen Ulrik Bengtsson.

Framhjulsmotorn levererar max 38 newtonmeter.

– Den kan inte vara för stark, då spinner du loss eftersom du inte har så mycket tyngd på framhjulet. Det här är mer av en traditionell cykel med hjälpmotor, säger Ulrik Bengtsson.

Bakhjulsmotorn, som ger upp till 45 Nm, finns bara hos de lite sportigare hybridcyklarna.

– Där kan man ha lite högre effekt eftersom tyngdpunktens centrum ligger längre bak. Så vi har balanserat inställningarna mot den aktiva cyklisten, säger Ulrik Bengtsson.

Centermotorn ger som mest 80 Nm, men ”beroende på cykeltyp plockar vi inte alltid ut max ur den”, som Ulrik Bengtsson säger.

– Råstyrkan finns i centermotorn, och du får också en lite naturligare cykelkänsla eftersom den är vridmomentsstyrd. Ju hårdare du trampar, desto mer kraft ger den, säger Ulrik Bengtsson.

De många varianterna i E-goingsystemet beror på att elcykeln inte längre är en smal nischprodukt, enligt Tony Grimaldi.

– Förr var den kanske främst för äldre som behövde hjälpmotor. Nu når den helt nya segment: sport- och outdoorfolket, lite coolare storstadsbor, och så vidare. De är kräsnare konsumenter som vill ha fler funktioner.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Cycleuropes elcyklar har tre motoralternativ

Crescent och Monark lanserar initialt nio olika elcyklar med Cycleuropes E-goingsystem: fyra med centralmotor, fyra med med framhjulsmotor, och två med bakhjulsmotor.

Samtliga har fem olika effektlägen, samt läget gå-assistans som hjälper till när du exempelvis leder cykeln uppför en backe.

En LCD-display på styret visar effektläge, hastighet, laddnivå, och hur långt du kan cykla i valt effektläge innan batteriet behöver laddas.

250-wattsmotorerna ger maxeffekt från 38 till 80 newtonmeter.

Litiumjonbatterierna finns i en rad olika varianter, med kapacitet från 8,8 till 14,5 amperetimmar. Laddtiden varierar mellan 4 och 7 timmar beroende på batterityp. Som tillval finns snabbladdare som går 50 procent snabbare.

Räckvidden varierar mellan 40 och 180 kilometer, beroende på batteri- och motortyp, samt på hur mycket effekt man väljer att ta ut.

Cycleuropes Battery Management System låter dig bland annat läsa av battericellernas laddstatus, hur många gånger de laddats upp, om någon cell är skadad, och så vidare.