Fordon

De leder koldioxid-ligan i Sverige

Mercedes i botten på koldioxidligan. Volvo i mitten. De får det tufft att nå EU:s nya utsläppskrav. Foto: Roald, Berit

Snart börjar EU:s nya utsläppskrav att gälla. Och för vissa biltillverkare kommer det bli riktigt svettigt att försöka undvika böter. Men några har fått rejäl fart i omställningen, det visar den senaste statistiken.

Publicerad

Om mindre än två år börjar EU:s nya krav på koldioxidutsläpp på bilar att gälla. Då ska tillverkarnas genomsnittsutsläpp på bilar ligga på 95 gram per kilometer. Men det verkar bli tufft att nå målen, vilket blev tydligt då analysfirman Jato för ett par veckor sedan släppte en rapport om hur biltillverkarna ligger till. Närmast var Toyota med ett utsläppssnitt på 99,9 – och värst var Mercedes med en siffra på 139,6 gram/km.

Men hur ser det ut i Sverige? Enligt den senaste statistiken från Vroom finns det en hel del intressant att slå ned på – samt att bonus/malus-systemet börjar göra rejäla avtryck.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här