De leder koldioxid-ligan i Sverige

2019-04-29 09:33  
Mercedes i botten på koldioxidligan. Volvo i mitten. De får det tufft att nå EU:s nya utsläppskrav. Foto: Roald, Berit

Snart börjar EU:s nya utsläppskrav att gälla. Och för vissa biltillverkare kommer det bli riktigt svettigt att försöka undvika böter. Men några har fått rejäl fart i omställningen, det visar den senaste statistiken.

Om mindre än två år börjar EU:s nya krav på koldioxidutsläpp på bilar att gälla. Då ska tillverkarnas genomsnittsutsläpp på bilar ligga på 95 gram per kilometer. Men det verkar bli tufft att nå målen, vilket blev tydligt då analysfirman Jato för ett par veckor sedan släppte en rapport om hur biltillverkarna ligger till. Närmast var Toyota med ett utsläppssnitt på 99,9 – och värst var Mercedes med en siffra på 139,6 gram/km.

Men hur ser det ut i Sverige? Enligt den senaste statistiken från Vroom finns det en hel del intressant att slå ned på – samt att bonus/malus-systemet börjar göra rejäla avtryck.

Under första kvartalet i år visade det sig att två märken faktiskt presterar bättre än kravet redan nu.

Kia tar stora steg

Koreanska Kia har tack vare elbilen Niro samt två laddhybrider lyckats minska genomsnittsutsläppet till 85 g/km. Imponerande med tanke på att siffran för motsvarande kvartal i fjol låg på 111 g/km.

Läs mer: Här är hårdvaran i Teslas nya superdator

Även Renault kan tacka sina elbilar för statistikförbättring och den franska tillverkarens flotta tickar in på 88 gram per kilometer. Dock är den svenska marknaden inte representativ för de båda tillverkarna om man ser till totalt utsläpp i Europa. Då blir siffrorna 120- (Kia) respektive 109 (Renault) g/km.

Och självklart märks det vilka som saknar elbilar i andra änden av tabellen. Mercedes, Skoda och Ford är värstingarna – men även Audi, Volkswagen och Volvo är riktiga sorgebarn när det kommer till genomsnittsutsläpp.

VW i stor elbilsoffensiv

Men det blir intressant att se vad som händer i år. Audi och Mercedes har lanserat elbil. Volkswagen öppnar upp dammluckorna för sin gigantiska elbilsoffensiv – och Ford hakar på i denna. Kvar står Volvo.

Den Göteborgsbaserade tillverkaren kommer visa en elbil i år, för lansering 2020. Därtill håller man på att montera in mildhybridsystem i alla drivlinor samt introducera nya laddhybrider. Huruvida det kommer räcka för att nå utsläppsmålen återstår att se.

Rank medelutsläpp CO2 – Sveriges tio största märken

1. Kia 85 gram

2. Renault 88 gram

3. Toyota 98 gram

4. BMW 126 gram

5. Volvo 127 gram

6. VW 128 gram

7. Audi 129 gram

8. Ford 130 gram

9. Skoda 131 gram

10. Mercedes 140 gram

(Källa: Vroom)

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt