De har skapat världens första bil som går att återvinna

2018-03-02 14:59  

Över 90 procent av ”Noah” ska gå att återvinna. Eindhoven University of Technology har byggt sin elbil av sockerrör. Med en totalvikt på 350 kilo räcker batterierna 240 kilometer. Snart ska den rulla på allmän väg.

Det holländska universitetet har utvecklat en rad elbilar, och i februari släppte man sin femte version. Noah ska vara världens första ”kretsloppsbil”. I det tvåsitsiga elfordonet är chassi, kaross och interiör tillverkade av biologiskt nedbrytbara material – främst en komposit av stärkelsebaserad polylaktid (PLA) från sockerrör. Över 90 procent av fordonet ska gå att återvinna.

Byggteamet från Eindhoven University of Technology har även erfarenhet från Shell Eco Marathon, vilket verkar ha gett utdelning. Sex batterier är kopplade till en motor på 15 kW.

Tack vare att Noah bara väger 350 kilo ger batterierna en räckvidd på 240 kilometer, dock med 100 km/h som topphastighet. Vid acceleration ska bilen nå en effektivitet upp till 97 procent – med 100 procents effektivitet vid marschfart.

Vid det här laget har de holländska studenterna goda erfarenheter kring att utveckla bilar, och med Noah vill de ta steget mot ett fullvärdigt fordon. Modellen kommer exempelvis vara uppkopplad, bland annat med wifi. Det gör Noah förberedd inför bildelningstjänster. Närfältskommunikation (near field communication) låter enheter kommunicera när de vidrör varandra – och NFC-sensorer i dörrarna innebär att man kan öppna Noah med alla typer av mobila enheter. Det finns också en funktion där man med ett knapptryck får bilen att anpassa sig efter de egna preferenserna.

För att få loss en registreringsskylt måste Noah bevisa att konstruktionen är säker. Enligt Electric Cars Report har utvecklingen har gjorts under överinsyn av den holländska trasportstyrelsen RDW, och förhoppningen är att bilen ska rulla på allmän väg i sommar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt