Fordon

De har framtidens Jas i sina händer

Om några månader ska det upp i luften igen, då utrustat med sensorer för datainsamling. Foto: Linköpings tekniska högskola
- Med en demonstrator kan man testa prestanda och flygegenskaper mycket tidigare, och undvika att göra dyra misstag, säger Petter Krus, professor i maskinkonstruktion vid Linköpings tekniska högskola. Foto: Linköpings tekniska högskola
Från vänster: ?Kristian Amadori, David Lundström, Patrick Berry, Christopher Jouannet, Petter Krus och Ingo Staack. Foto: Linköpings tekniska högskola

Det två meter långa planet är en flygande provbänk för efterföljaren till Jas 39 Gripen. Modellen har redan provflugit i hemlighet. - Det är ett alternativ för att få fram provskott på ny teknik, säger Knut Övrebö på Saab.

Publicerad

På Linköpings tekniska högskola står det jetdrivna modellplanet som kan bli en pusselbit i skapandet av nästa generation sameuropeiska stridsflygplan. Den är gjuten i kompositmaterial i skala 1:7 och den har redan gjort sin första flygtur över Bråvallafältet i Norrköping. Under åtta minuter styrdes planet via radiolänk i hastigheter runt 300 km/h. Om några månader ska det upp i luften igen, då utrustat med sensorer för datainsamling.

- Med en demonstrator kan man testa prestanda och flygegenskaper mycket tidigare, och undvika att göra dyra misstag, säger Petter Krus, professor i maskinkonstruktion vid Linköpings tekniska högskola.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här