Fordon

De får miljardorder på elektrisk markeffektfarkost

Foto: Regent
Foto: Regent

”Hastighet, komfort och navigationssystem som ett flygplan – med bekvämlighet, manöverduglighet och pris som en båt”. Så beskriver företaget Regent sin markeffektfarkost ”Seaglider”.

Publicerad

Det är nu 100 år sedan man på allvar började titta på att utnyttja markeffekt för flyg. Teorin är att när en farkost med fast vinge flyger tillräckligt nära mark eller hav så komprimeras luften runt och under vingen med hjälp av luftvirvlarna som vingen åstadkommer. Detta ökar i sin tur lyftkraften. Alltså skapar farkosten en slags ”kudde” som hjälper till att hålla den uppe.

Sedan 60-talet har flera olika typer av farkoster utvecklats och en av de mer kända är det kaspiska sjömonstret som byggdes av Sovjetunionen under kalla kriget. Dock omvandlades aldrig det projektet till något mer än en testfarkost innan satsningen lades ner.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här