De får miljardorder på elektrisk markeffektfarkost

2021-05-18 14:17  

”Hastighet, komfort och navigationssystem som ett flygplan – med bekvämlighet, manöverduglighet och pris som en båt”. Så beskriver företaget Regent sin markeffektfarkost ”Seaglider”.

Det är nu 100 år sedan man på allvar började titta på att utnyttja markeffekt för flyg. Teorin är att när en farkost med fast vinge flyger tillräckligt nära mark eller hav så komprimeras luften runt och under vingen med hjälp av luftvirvlarna som vingen åstadkommer. Detta ökar i sin tur lyftkraften. Alltså skapar farkosten en slags ”kudde” som hjälper till att hålla den uppe.

Sedan 60-talet har flera olika typer av farkoster utvecklats och en av de mer kända är det kaspiska sjömonstret som byggdes av Sovjetunionen under kalla kriget. Dock omvandlades aldrig det projektet till något mer än en testfarkost innan satsningen lades ner.

Läs mer: Efter Stratolaunch nya flygtest: ”Jätteplan är inte framtiden”

Snabbspola fram till 2020-talet och Bostonbaserade Regent kommer nu med en uppdaterad version. Deras modell, kallad ”Seaglider” är för det första helt elektrisk, och tack vare just markeffekten så kan farkosten komma dubbelt så långt som ett elektriskt flygplan med samma batterikapacitet.

Sjöglidaren har bärplan

Initialt så utlovas räckvidder på 290 km i hastigheter på upp till 290 km/h.

Men Regent har inte bara valt markeffektsteknik. Nej, sjöglidaren har även bärplan för att göra starterna mindre energikrävande – och dessutom mer komfortabla. I hastigheter på mellan 32 och 72 km/h så står farkosten på sina bärplan vilket minskar friktionen.

Och det verkar som att många är intresserade. Företaget säger att de redan har fått preliminära ordrar på 464 miljoner dollar från olika flyg- och färjebolag. Skälet är enligt Regent:

”Flygbolag är intresserade eftersom seagliders har halva driftskostnaden – och intresset från färjeoperatörer kommer av att seagliders är sex gånger snabbare”.

Läs mer: UV-ljus ger prylen ett nytt motiv på minuter

En annan fördel är att farkosterna i stort sett kan köras från befintlig hamninfrastruktur samt att det inte krävs pilotlicens för att få flyga.

2025 räknar Regent med att ha sina farkoster i drift.

Felix Björklund

Mer om: Farkost

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt