De får köra autonomt utan säkerhetsförare

2020-10-19 08:49  
En av GM Cruises självkörande bilar. Foto: Dilu

GM Cruise har fått tillstånd att plocka bort säkerhetsföraren. Deras autonoma bilar ska klara av San Francisco komplexa trafikmiljö.

De positiva prognoserna kring självkörande bilar dämpades något av dödsolyckan i Tempe, Arizona där Ubers autonoma testfordon dödade en cyklist – detta trots att en säkerhetsförare satt bakom ratten. Det var 2018, och drygt två år senare verkar USA:s trafikmyndigheter såväl som bilbranschen ha återfått sitt förtroende för den autonoma tekniken.

Bland dem som siktar på att ligga i framkant finns General Motors som bland annat har lyckats locka Honda till sin affärsenhet för självkörande fordon, Cruise Automation. Sedan ett par år har GM Cruise en flotta av autonoma Chevy Bolt som rullar i San Francisco och nu tillåts de ta ett stort kliv inom autonomin, inte minst i ljuset av Ubers olycka.

Department of motor vehicles i Kalifornien har gett GM Cruise tillstånd att köra autonoma Chevy Bolt-bilar utan säkerhetsförare i staden. Det rapporterar Electrek. Dan Ammann, vd för GM Cruise, hävdar att GM blir först med att testa ett verkligt förarlöst system i en av USA:s större städer.

Läs mer: Mercedes först med fastfas-batteri – i elbuss

Det ska dock sägas att GM inte är först med att köra autonomt utan säkerhetsförare. Tidigare under oktober fick Googles dotterbolag Waymo tillstånd att ta bort säkerhetsföraren i vissa av de självkörande fordon som företaget har haft rullande i Phoenix, Arizona sedan 2017. Det gäller en begränsad tillgång av Waymos bildelningstjänst för ett utvalt klientel av Phoenix-bor.

Som mothugg poängterar GM Cruise vd att San Franciscos trafikmiljö är kaotisk, stökig och en av de mest komplicerade städerna i världen att köra bil i. Deras test utan säkerhetsförare är tänkt att dra igång senare i år. 

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt