Fordon

De anpassar elfordonets vridmoment efter behovet

Foto: Hyundai Motor Group

Hyundai-koncernens lösning ska optimera räckvidden hos batteridrivna transportfordon. Systemets accelerometrar väger skåpbilen – och elmotorernas vridmoment anpassas därefter.

Publicerad

Hyundai/Kia blir först i världen med sin specifika lösning för att förlänga räckvidden hos elektrifierade lätta transportfordon. Systemet känner av totalvikten, och om skåpbilen är lätt lastad så ställs elmotorernas vridmoment ned. Beräkningen av hur stor anpassning som behövs utgår från Newtons andra lag – och för sin ekvation använder systemet data från accelerometrar.

– Hyundai tog fram den här tekniken eftersom vi inser att vi måste ha ett annat tillvägagångssätt när det handlar om att utveckla elfordon för kommersiellt bruk. Vi förbereder oss på en framtid där vi ska kunna erbjuda kommersiella elfordon som rullar under optimala förhållanden, oavsett hur vägen ser ut eller hur tung lasten är. De här fordonen kommer vara mycket ekonomiska att köra, säger Chae Mo Yang, gruppledare för Eco-Technology Performance Development Group i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här