Fordon

Datorn flyger deltaplan lugnt och snålt

Så här kan morgondagens flygplan se ut Foto: TU Wien

Format som en triangel och styrt av datorer ska morgondagens flygplan färdas mjukt genom luften, och samtidigt bränslesnålt.

Publicerad

Vid institutet för mekanik och mekatronik vid tekniska universitetet i Wien leder professor Martin Kozek ett forskningsprojekt som ska göra flygresan behaglig för passagerarna, och samtidigt avsevärt mer bränsleeffektiv än dagens flygningar.

Forskningsarbetet går främst ut på att hitta datormodeller för att manövrera flygplanet så turbulens kompenseras, och så att flygkroppen aldrig belastas hårt. Med fly-by-wireteknik styrs alla roder på ett sätt som mänskliga piloter inte skulle kunna klara av, hur skickliga de än är.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här