Datorn flyger deltaplan lugnt och snålt

2009-08-04 14:39  
Så här kan morgondagens flygplan se ut Foto: TU Wien

Format som en triangel och styrt av datorer ska morgondagens flygplan färdas mjukt genom luften, och samtidigt bränslesnålt.

Vid institutet för mekanik och mekatronik vid tekniska universitetet i Wien leder professor Martin Kozek ett forskningsprojekt som ska göra flygresan behaglig för passagerarna, och samtidigt avsevärt mer bränsleeffektiv än dagens flygningar.

Forskningsarbetet går främst ut på att hitta datormodeller för att manövrera flygplanet så turbulens kompenseras, och så att flygkroppen aldrig belastas hårt. Med fly-by-wireteknik styrs alla roder på ett sätt som mänskliga piloter inte skulle kunna klara av, hur skickliga de än är.

Flygplanet i sig ser inte heller likadant ut som dagens. Den rörformade flygkroppen med sina vingar och stjärtfena har ersatts av en deltavingad farkost, där passagerarutrymmet är en del av vingen.

Istället för att sitta i stolsrader efter varandra sitter passagerarna bredvid varandra, ungefär som i en teater. På så vis kan planen ta ombord fler passagerare än dagens motsvarande stora plan.

Motorerna placeras på konsoler i aktern på planet. Tack vare datorstyrningen ska planet belastas mindre, vilket kräver mindre material vid bygget och ger ett lättare plan.

Syftet med det EU-stödda forskningsprojektet är att få fram flygplan som släpper ut 50 procent mindre koldioxid och 80 procent mindre kväveoxid, och dessutom bullrar hälften så mycket som dagens plan. Hälften av den bränslebesparing man räknar med ska ske i motorerna, den andra hälften genom den snåla flygning som datorerna ombord ska svara för.

Förutom att spara bränsle och reducera utsläppen är det meningen att datorstyrningen ska ge en skonsammare och behagligare flygresa för passagerarna.

I det treåriga forskningsprojektet, som snart hunnit halvvägs, finns även flygindustrier som EADS, Airbus och Alenia representerade.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt