Därför stoppar GM Saab-försäljningen

2011-11-08 08:10  

– Vi kommer inte att släppa vår teknik till de föreslagna nya ägarna.<br/> Med det uttalandet stoppade GM i måndags kväll Saabs försäljning till kinesiska Pang Da och Youngman. Utan GM-teknik stannar Saab, visar Ny Tekniks genomgång.

Saabs rekonstruktörer får söka andra lösningar, som kan accepteras av GM. ­GM äger visserligen inte längre Saab, men licens- och leverantörsavtalen innehåller villkor som styr exakt vad Saab får göra och inte göra med ”sina” bilar. Det finns också en klausul om ”Change-of-company-control”, som innebär att alla avtal i princip slutar gälla om företaget byter ägare. Det handlar inte bara om GM, utan även om BMW och andra, och det är den klausulen som GM nu använder.

– Vi är i princip öppna för att fortsätta att sälja motorer och andra komponenter till Saab, på lämpliga villkor. Men GM kommer inte att förnya befintliga tekniklicenser, eller fortsätta leveranser av 9-4X till Saab efter den föreslagna ändringen i ägandet. Det skulle inte tjäna GMs eller dess ägares intressen, säger James Cain, som är ansvarig för ekonomisk information på GM:s huvudkontor i Detroit.

Saabs nya 9-5 och delar av 9-3 byggs på licens från GM, och 9-4X är en hel bil som Saab köper från GM och sätter sitt namn på. Även nästa generation 9-3 innehåller konstruktioner som Saab behöver licens från GM för att få använda.

Både GM och Saab har varit förtegna om exakt vad GM har för rättigheter. Men Ny Teknik kan reda ut detaljerna, modell för modell:

– Rättigheterna till tekniken i nya 9-5 ägs till 100 procent av GM. Saab har visserligen utvecklat en rad tekniska lösningar, men det är GM som har rätt att använda dem som man vill. Saab har inte heller rätt att använda ”sin” teknik i andra bilar utan att betala licensavgift till GM.

– Tekniken i 9-3 ägs bara delvis av GM. Saab äger det mesta självt, och får även använda GM-tekniken utan att betala licensavgift.

– När det gäller 9-4X är GM i princip underleverantör av hela bilar.

– Den så kallade arkitekturen i nya Phoenix, som ska ligga till grund för nya 9-3 och även nästa generation 9-5, ägs till 100 procent av Saab. Men åtminstone 9-3 innehåller komponenter och teknik som ska köpas och licensieras från GM.

I klartext betyder det att Youngman och Pang Da visserligen kan få köpa Saab, men då utan den teknik som är grunden för Saabs bilmodeller.

Gemensam bilteknik består av plattformar och arkitektur

När fordonstillverkare pratar om ”plattformar” och ”arkitektur” menar de att man använder sig av samma tekniska lösningar, och tillverkning i samma process, för flera bilmodeller (som för den skull inte behöver se likadana ut, eller ens vara lika stora). Bilar byggda på samma ”plattform” har även en stor del gemensamma komponenter, vilket gör att man känner igen detaljer i de olika bilarna.

När fordonstillverkare pratar om ”plattformar” och ”arkitektur” menar de att man använder sig av samma tekniska lösningar, och tillverkning i samma process, för flera bilmodeller (som för den skull inte behöver se likadana ut, eller ens vara lika stora). Bilar byggda på samma ”plattform” har även en stor del gemensamma komponenter, vilket gör att man känner igen detaljer i de olika bilarna.

Eddie Pröckl

Mer om: GM Pang Da

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt