Fordon

Därför sticker Tesla ut i bilvärldens reklamliga

Teslas reklambudget är noll kronor. Trots det är varumärket extremt haussat. Foto: TT

Stora biltillverkare gillar att annonsera i sociala medier. Allra populärast är "gamla" Facebook, medan Instagram och Youtube lockar som "yngre" kanaler. Men här sticker Tesla ut.

Toyota lägger 62 procent av sin reklambudget för sociala medier på Facebook, medan motsvarande andel för Porsche bara är 14 procent, enligt en sammanställning som analysföretaget Brand Total gjort av marknaden i USA.

– När märken vill engagera en äldre publik vänder de sig till Facebook, medan Youtube och Instagram mer används för att nå yngre grupper, säger Alon Leibovich, vd på Brand Total, till tidskriften Forbes.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här