Fordon

Därför startade inte HCCI-motorn i Aurora

Michael Hellgren beundrar Aurora vid avtäckningen i torsdags förra veckan. Men sedan blev det svettigt att hinna få bilen klar och fraktad ned till Lausitz söder om Berlin. Alltför svettigt, enligt Michael Hellgren.
KTH:s egenkonstruerade HCCI-motor - motkolvsmotorn som skapar så högt tryck i bränsleblandningen att den antänder sig själv och ger en jämn förbränning och hög verkningsgrad.
Auroras Hondamotor, som inte heller fungerade som den skulle.

Det blev inget pris och ingen placering för KTH-bilen Aurora vid ekobilstävlingarna i Tyskland i helgen. Den uppmärksammade motkolvsmotorn, HCCI-motorn, startade inte. Och reservmotorn från Honda klappade ihop.

Publicerad

Lagledaren för parallellhybridbilen Aurora, Michael Hellgren, har precis kommit hem från Shell Eco Marathon i Lausitz i Tyskland och berättar på mejl för Ny Teknik varför Aurora tvingades bryta tävlingen.

- Vilken resa!, skriver Michael Hellgren i sitt mejl.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här