Premium

Därför spårar debatten ur om elbilarnas utsläpp

Elbilen Nissan Leaf kan släppa ut mellan 13 och 243 gram koldioxid per kilometer – beroende på hur man räknar. En livscykelanalys är ett kraftfullt verktyg, men kan visa nästan vad som helst, konstaterar Rise.

Publicerad

Vilken drivlina ger minst klimatutsläpp? Debatten om den frågan har varit stundtals hård de senaste åren. Ett antal livscykelanalyser där elbilen jämförs med dieselbilen har lagts fram – med varierande slutsatser. Här kommer två exempel ur Ny Teknik för att illustrera spännvidden  ”Batterierna kan ge elbilar större koldioxidutsläpp än dieselbilar” (24/10 2018), ”Bilbranschen: Elbilen är bättre för miljön” (19/3 2019).

Den som ska köpa en ny bil och vill göra ett så miljöbra val som möjligt riskerar att hamna i ett tillstånd av fullständig förvirring.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här