Premium

Därför riskerar Volvos bältesvajer att gå av

En extra krutladdad försträckare är en del av orsaken till Volvo Cars enorma återkallelse på grund av säkerhetsbältet. Tillverkaren Autoliv menar att felet inte ligger hos dem, utan på hur bältet har integrerats i stolen.

Publicerad

Det är den största återkallelsen i Volvos Cars snart 93-åriga historia. 2,2 miljoner bilar tillverkade mellan 2006 och 2019 behöver få vajern som håller fast de främre säkerhetsbältena utbytt. Drygt 400 000 av bilarna finns i Sverige.

Vajern kan skadas genom slitage, visar Volvo Cars utredning. Några personskador eller incidenter finns det däremot inga rapporter om.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här