Därför krockade helikoptrarna

2008-09-09 23:00  
Så här gick helikopterolyckan från F17 till enligt Haverikommissionen. Foto: Illustration: Jonas Askergren

Hur kunde det hända? Statens haverikommission kan nu ge förklaringen till den svåra helikopterkraschen i småländska Ryd för ett år sedan.

Nästan på årsdagen efter olyckanoffentliggör haverikommissionen i dag sin slutrapportkring den tragiska händelsen den 11 september 2007.

Information från de "svarta lådorna" visar att piloterna Mikael Hök, 29, Patrik Eriksson, 36, Hampus Angbjär, 30 och Markus Gertzén, 27, flög ovanför de småländska skogarna på cirka 150 meters höjd.

I slutet av en sväng i sydostlig riktning glider den ena helikoptern med hög fart in i den andra. Det är rotorspetsarna som först kolliderar och helikoptrarna tappar flygförmågan och störtar. Samtliga piloter omkommer.

Mänskliga faktorn
Under utredningens gång har haverikommissionen uteslutit tekniska brister som orsak till olyckan.

Man har i stället fokuserat på vilka mänskliga omständigheter som spelat en avgörande roll, och vilka erfarenheter med koppling till flygsäkerhet man kan dra av detta.

"Sportig flygning"
Helikopter 9, modellen som användes när de fyra störtade, inbjuder till "sportig" flygning, beroende på att dess rotorsystem klarar avancerad körning, skriver Försvarsmakten på sin hemsida.

Och i media har det spekulerats kring om piloterna utmanade maskinernas prestanda.

- Rapporten ger inget stöd för det, säger Agne Widholm, chef för utredningen på haverikommissionen.

Undersökt "säkerhetskulturen"
Flera dödsolyckor med militära helikoptrar har ägt rum de senaste åren.

Efter Rydolyckan bestämde sig haverikommissionen för att parallellt med haveriutredningen undersöka den rådande säkerhetskulturen bland höga officerare och anställda inom försvarets helikopterverksamhet.

Kommissionen hyrde in beteendepsykologer på konsultbolaget MTO i Stockholm. Dessa sägs ha genomfört en lång rad intervjuer och studien har svällt. De har bland annat intervjuat ansvariga vid högkvarteret och inom Helikopterflottiljen samt ett flertal piloter.

Sammanlagt 710 personer är anställda vid Helikopterflottiljen, som finns på fem platser i landet: Såtenäs, Malmslätt, Ronneby, Kallax och Kvarn.

Franska tekniker undersökte svarta lådan
Rydhelikoptrarnas svarta lådor, som bärgades ur vraken, har kunnat ge viktiga besked om hur piloterna flög, i vilka banor och på vilket sätt. Detta trots att en av helikoptrarna fattade eld vid nedslaget och blev totalt utbränd.

Teknikerna vid haverikommissionen bad först den brittiska statens haverikommission om hjälp med att få ut flyginformationen ur den brunna svarta lådan.

När britterna inte lyckades vände de sig i sin tur till den franska statens motsvarande myndighet.

Och det blev till slut tekniker i Frankrike som med hjälp av en experimentell metod lyckades ta fram de avgörande digitala uppgifterna om helikopterns flyghastighet och höjd ur chippet, så att bägge de aktuella flygbanorna kunde återskapas i detalj.

Fyra steg mot katastrofen

Helikoptrarna var baserade vid F17 i Ronneby. De lyfter från flygplasen i Kallinge på eftermiddagen den 11 september 2007 för att plocka upp passagerare och göra en övningsflygning. De flyger parallellt men korsar också varandras banor. Detta visar informationen i helikoptrarnas "svart lådor".

Katastrofen steg för steg:

1. Helikoptrarna flyger i formering bredvid varandra i cirka 60 knops fart på 50-60 meters höjd och håller ett avstånd på 50-100 meter. De flyger i västlig riktning.

2. Helikopter 2 stiger uppåt 150 meters höjd, samtidigt som den svänger mot sydost. Piloten i helikopter 1 stiger och ökar farten för att hänga med i svängen och behålla formationen.

3. Heliopter 2rätar ut sin sväng, samtidigt som helikopter 1 med avsevärt högre hastighet glider in mot ettans bana.

4. Ettans rotorspetsarkolliderar med tvåans rotorspetsar på cirka 150 meters höjd. När rotorerna krockar tappar helikoptrarna flygförmågan och störtar. Många vittnen på marken ser kraschen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt