Därför kraschade tåget på Saltsjöbanan

2014-05-05 09:53  
Haverirapporten från Statens haverikommission är klar gällande tågolyckan på Saltsjöbanan i januari 2013. Städerskan stängde dörren och då startade tåget. Foto: TT

(Uppdaterad). Det enda städerskan gjorde var att stänga tågdörren. Då körde tåget i väg och det slutade med kraschen in i ett bostadshus i Saltsjöbaden förra vintern, visar haverirapporten.

Det enda städerskan gjorde var att stänga tågdörren. Då körde tåget åkte i väg och det slutade med kraschen in i ett bostadshus i Saltsjöbaden förra vintern, visar haverirapporten.

I Statens haverikommissions utredning framgår att den manöver som stängde tågdörren var kopplad så att motorn drog igång. Eftersom tågets bromsar inte var i och spårets bromsanläggning var ur funktion kunde tåget rulla ut på Saltsjöbanan.

Städerskan visste inte hur förarreglagen fungerade och hade inte en chans att stoppa tåget. Till slut tog hon skydd i ett säte bakom förarhytten. Där hittades hon svårt skadad av räddningspersonal efter kraschen.

Vagnen var så ihoptryckt att det krävdes elkap, hydraulverktyg, sticksåg och brytverktyg för att få loss henne. Under hela räddningsinsatsen, tre timmar, var kvinnan vid medvetande.

Hon fördes i ambulanshelikopter till Karolinska universitetssjukhuset i Solna där hon hölls nedsövd i flera dagar.

Av rapporten framgår att tåget körde rakt igenom stoppbocken vid banans slut och flera meter in i vardagsrummet i lägenheten på husets första plan.

De spektakulära bilderna på tåget som kört in i flerbostadshuset, i kombination med uppgiften att städerskan stulit tåget, blev en världsnyhet. Både SL och tågoperatören Arriva hävdade att tåget inte kunde ha startats av misstag och den unga städerskan pekades felaktigt ut som en brottsling.

Tre dagar senare avskrevs brottsmisstankarna mot kvinnan sedan det visat sig att tåget visst kunde ha startats av misstag och polisens utredning visat på allvarliga säkerhetsbrister, både på tåget och på uppställningsplatsen.

– Vi var ju en del av den så det här var inga nyheter för oss, men vi välkomnar rapporten, säger Arrivas kommunikationsdirektör Tomas Hedenius om utredningen.

Städerskan har sadlat om och bytt arbetsgivare.

– Hon är anställd hos oss nuförtiden. Hon jobbar som tågpersonal.

Hur hon mår i dag överlåter han åt kvinnan själv att kommentera.

Flera åtgärder vidtogs efter olyckan och haverikommissionen ser inga skäl att lämna några särskilda rekommendationer.

Kraftigare stoppbockar efter olyckan

  • Efter olyckan har kraftigare fasta stoppbockar monterats vid Saltsjöbadens station. Direkt bakom stoppbockarna har anlagts en kulle som når 1 meter över rälserna som består av stenmassor övertäckta med makadam och jord.
  • Ställverket hos trafikledningen har försetts med "rödkörningslarm" som med ljud- och ljussignaler uppmärksammar trafikledare på om något tåg passerar röd signal. Skulle så ske kan trafikledaren koppla bort spänningen i kontaktledningen.
  • Medel har avsatts för att installera ett automatiskt tågskyddssystem, ATC, på Saltsjöbanan. Projektering för detta system pågår.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt