Därför köper Nevs Saab Automobile

Saab Automobiles nya ägare Nevs ska väcka liv i den slumrande Saabfabriken i Trollhättan. Ett par hundra personer kommer direkt att anställas för att bygga vidare på Saabs elbil.

- Fabriken i Trollhättan är en produktionsanläggning i världsklass. Det visar alla undersökningar som vi gjort. Vi har också visat den för Toyota som var väldigt imponerade, sa Nevs talesman Mattias Bergman på presskonferens i Trollhättan på onsdagen.

Så här skriver Nevs och konkursförvaltarna i ett gemensamt pressmeddelande.

”National Electric Vehicle Sweden AB (Nevs) och Saab Automobiles konkursbon har träffat avtal om köp av huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB. I förvärvet ingår samtliga aktier i det fastighetsbolag som äger anläggningarna i Trollhättan. Priset för tillgångarna är inte ännu offentligt. Saab Automobile Parts AB, liksom immateriella rättigheter som avser Saab 9-5, vilka ägs av General Motors, ingår inte i köpet.”

- Det vi har förvärvat är en produktionsanläggning, det är Saab Tools, testanläggningarna och Saab Powertrain. Vi har alltså inte köpt IP-rättigheterna för Saab 9-5 och 9-4X, men däremot för Saab 9-3, sa Mattias Bergman.

Anledningen till att Nevs inte köpt rättigheterna för 9-5 och 9-4X är att GM inte vill sälja.

Nevs har inte heller köpt reservdelsföretaget Saab Parts, som i praktiken ägs av statliga Riksgälden som pant för ett EIB-lån.

- Men vi har skrivit ett avtal med Saab Parts som vi båda är nöjda med, sa Mattias Bergman.

Hur mycket Nevs har betalat avslöjades inte på presskonferensen, men det kommer nog fram endera dagen.

Det har spekulerats att Nevs betalar strax under 2 miljarder kronor, medan konkurrerande spekulanten Youngman från Kina höjt sitt bud till 4 miljarder kronor.

Det första Nevs kommer att göra är att få igång utvecklingen av en elbil på 9-3-plattformen.

Saab har tillsammans med elbilsföretaget Electroengine i Uppsala och batteriföretaget Boston Power arbetat med elbilsprojektet Saab 9-3 epower under ett och ett halvt års tid fram till förra sommaren då det avstannade och sedan lades ned i samband med konkursen i september 2011.

Nu tar Nevs över, återanställer så många som möjligt som varit involverade i elbilsprojektet samt tar hjälp av japanska och kinesiska elbilsingenjörer för att vidareutveckla det arbete som redan lagts ned på elbilen.

- Vår första produkt på marknaden kommer att vara en vidareutvecklad 9-3 för elbilsdrift. Den kan vara på marknaden vid årsskiftet 2013-2014. Det blir en ren elbil, inte en elhybrid, sa Mattias Bergman.

Han sa också att Nevs kommer att jobba vidare med Saabs omtalade teknikplattform Phoenix.

Den är moduluppbyggd och kan användas för både små och stora bilar, liksom elhybridbilar och fyrhjulsdriva bilar med eldriven bakaxel.

Saab Automobiles nya ägare

National Electric Vehicle Sweden AB har bildats enkom för att ta över Saab Automobile-koncernen från konkursförvaltarna.

Nevs är till 51 procent ägt av National Modern Energy Holdings Ltd och till 49 procent av Sun Investment LLC.

National Modern Energy Holdings Ltd är ägt från Hong Kong med fokus på alternativa energikällor för Kina, baserat på högeffektiva anläggningar som utnyttjar biomassa.

Sun Investment LLC är ett japanskt investmentbolag som investerar i högteknologiprojekt inom miljöteknik och hållbara lösningar.

Marie Alpman

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL