Därför kommer Kina bli ledande inom flygteknik

2018-09-27 08:21  
Foto: Pixabay

World Economic Forum listar en rad faktorer som kommer göra Kina ledande inom flygindustrin. Bland dem finns landets snabba innovationstakt, med en dominerande ställning inom drönarutveckling.

Traditionellt sett har amerikanska och europeiska bolag som Boeing och Airbus varit ledande inom utveckling och tillverkning av passagerarflygplan. Och den övergripande standarden för flygsäkerhet har satts av Aviation Administration och European Aviation Safety Agency. Men nu förutspår en rapport från World Economic Forum (WEF) att Kina kommer dominera framtidens flygindustri.

Kina är mycket snabbare än väst när det kommer till innovation och produktion. Ett exempel är inom området drönare. Segmentet för privatkonsumenter domineras i dag av kinesiska Da-Jiang Innovations, som har 70 procent av den globala marknaden – med intäkter på omkring 23 miljarder kronor under 2017.

Läs mer: Forskare: ”Elflyg kan stå för hälften av flygresorna 2050”

Företagets ligger tekniskt före många konkurrenter i väst, exempelvis avseende säkerhet som tillåter snabb flygning, bättre datainsamling, videodelning, och andra egenskaper som kunderna efterfrågar.

Enligt WEF kommer en liknande dominans uppnås av landets flygindustri, för inget västerländskt bolag klarar av den logistiska utmaningen i leverantörsledet, samt produktion och distribution. Till detta kommer givetvis den låga produktionskostnaden.

Kina förutspås redan 2024 bli den största marknaden för passagerarflyg. I dag är de flesta planen i trafik importerade, men en satsning på den inhemska flygindustrin ingår president Xi Jinpings initiativ Made in China 2025 som ska vässa landets högteknologiska produktion.

Läs mer: Smart material kan göra flygresan billigare

Med en befolkning på drygt 1,4 miljarder, många tätt sammanpackade i storstäder, har landet ett stort behov av nya mobilitetslösningar. Och Kina satsar långt mer än andra länder på teknik som kan flytta gods och människor.

WEF anser att tekniken från drönare lätt kan ta skuttet över till större passagerarplan, tillsammans med teknik från självkörande fordon. Här kan du läsa om WEF-rapporten.

Johan Forsberg

Mer om: Flygplan Drönare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt