Därför kapades lyxkryssaren mitt itu

2018-04-23 16:32  

Silver Spirit var för kort. Lösningen blev att kapa lyxkryssaren mitt itu. Snart är det dags för fartygets andra jungfrutur – nu i förlängd version.

Silversea Cruises var inte nöjda med kapaciteten hos sitt kryssningsfartyg Silver Spirit. Det radikala greppet att förlänga båten överlämnades till Fincantieri-varvet i Palermo på Sicilien. I mitten av mars lades det sista snittet som delade fartyget i två delar. Följande dag sköts en förbyggd, 15 meter lång mittsektion in i det gapande hålet – och det mödosamma svetsningsarbetet kunde inledas.

Läs mer: Saab gör system till tolv nya fartyg för australiska flottan

Den 6 maj ska Silver Spirit förhoppningsvis genomföra sin första 7-dagarskryssning, mellan Rom och Barcelona. Med den nya tillbyggnaden har hon då vuxit från 195,8 meter till 210,7 meter.

Det låter kanske inte så mycket, men passagerarkapaciteten har ökats från 540 till 608 passagerare. De kan nu njuta av en större restaurang, ett nytt aerobicsutrymme, mer utrymme ute på däck och en större pool.

Läs mer: De lyfte elledningarna för att släppa fram jättarna

Över 500 varvsanställda har lagt omkring 450.000 arbetstimmar på att foga samman delarna. De har bland annat använt cirka 846 ton stål, elva mil kabel och åtta kilometer rör.

Kostnaden för förlängningen är nära 590 miljoner kronor, till detta kommer priset för allt interiörarbete – för 68 extra passagerare.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt