Fordon

Därför fick Citybanan stängas

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel genom Stockholm. Foto: Jörgen Appelgren
Två nya stationer har ingått i byggprojektet. Bilden är från premiärturen för media januari 2016. Foto: Jörgen Appelgren
Bygget har pågått i ungefär nio år. Foto: Jörgen Appelgren
Media bjöds in på en åktur för första gången i januari 2016, när stationerna ännu inte var färdigbyggda. Foto: Jörgen Appelgren

Nybyggda Citybanan i Stockholm stängdes tillfälligt i början av veckan. Orsaken var en felindikerande givare, som automatstoppade minst 15 tåg.

Publicerad

Den nya tunneln för pendeltågstrafik genom Stockholm, Citybanan, öppnade så sent som i somras. Men tisdagen den 14 november tvingades tågen ledas om till de gamla spåren ovan jord.

Orsaken var att en givare på en skyddsport i Citybanetunneln felindikerade. Givaren sitter på skyddsportens låskolv och ska signalera när porten är öppen och i kontrollerat läge.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här