Fordon

Därför är tunneln onödig - till 2030

Flaskhalsen i Ängelholm blir kvar efter bygget. Grafik: Ingemar Franzén/Ny Teknik

Tunneln genom Hallandsåsen är tänkt att klara 24 tåg i timmen, jämfört med dagens fyra. Men söder om tunneln finns nästa problem - en flaskhals som inte klarar mer än just fyra tåg i timmen.

Publicerad

Den stora fördelen med en dubbelspårig järnväg genom Hallandsåsen är, enligt Banverket, ökningen av kapaciteten. I dag går det bara att köra fyra tåg i timmen i vardera riktningen på den gamla banan över åsen.

Från 2015, då järnvägstunneln ska stå klar, ökas kapaciteten till 24 tåg i timmen i båda riktningarna. Tåg som dessutom kan köras betydligt snabbare än i dag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här