Fordon

Dåliga betyg för Teslas och Volvos körassistans

Teslas förarassistans Auto pilot imponerar inte på Euro NCAP, visar en ny utvärdering. Foto: Tesla

Euro NCAP har infört ett mer genomarbetat protokoll för att utvärdera bilarnas system för förarassistans. Av tio testade modeller hamnar Tesla Model 3 och Volvo V60 nära botten.

Publicerad

Tesla var först med sin Autopilot, men allt fler premiumbilar börjar erbjuda möjligheten att till stor del ta över delar av körningen på motorväg. Tidigare har Euro NCAP:s utvärdering av så kallade highway assist-system legat väldigt nära hur institutet bedömer autobromssystem – med fokus på hur väl tekniken hanterar en intervention. Men vid sidan av krocktesterna för 2020 har Euro NCAP nu infört en mer genomarbetad utvärdering och gradering av förarassiserande system.

Testprotokollet tittar på två områden: Assistance Competence, som handlar om balansen mellan förarengagemang och assistanssystemets agerande – samt Safety Backup, vilket är vad det låter som.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här