Dåliga betyg för Teslas och Volvos körassistans

2020-10-06 07:00  
Teslas förarassistans Auto pilot imponerar inte på Euro NCAP, visar en ny utvärdering. Foto: Tesla

Euro NCAP har infört ett mer genomarbetat protokoll för att utvärdera bilarnas system för förarassistans. Av tio testade modeller hamnar Tesla Model 3 och Volvo V60 nära botten.

Tesla var först med sin Autopilot, men allt fler premiumbilar börjar erbjuda möjligheten att till stor del ta över delar av körningen på motorväg. Tidigare har Euro NCAP:s utvärdering av så kallade highway assist-system legat väldigt nära hur institutet bedömer autobromssystem – med fokus på hur väl tekniken hanterar en intervention. Men vid sidan av krocktesterna för 2020 har Euro NCAP nu infört en mer genomarbetad utvärdering och gradering av förarassiserande system.

Testprotokollet tittar på två områden: Assistance Competence, som handlar om balansen mellan förarengagemang och assistanssystemets agerande – samt Safety Backup, vilket är vad det låter som.

Euro NCAP körde sitt protokoll på tio bilar av modellår 2020 och resultaten varierar.

Läs mer: Tesla har öppnat sin första V3 Supercharger i Stockholm

I topp ligger tre tyska premium-tillverkare, med omdömet "väldigt bra". Till exempel plockade BMW:s 3-serie system "Driving Assistant Professional" hem 82- respektive 90 procent i kategorierna Assistance Competence samt Safety Backup. Mercedes-Benz GLE, med systemet "Active Distance Assist Distronic with Active Steering Assist", fick 85- respektive 89 procent i bägge kategorierna.

Trots att Audi Q8 fick slutomdömet "väldigt bra" ligger systemet "Adaptive Cruise Assist" något under BMW och Mercedes-Benz GLE. Audi Q8 landade nämligen på 78- respektive 84 procent i de två grenarna. Ford Kuga är ensam om att få omdömet "bra". Bilens system Co-Pilot 360 uppnådde 66- respektive 86 procent i kategorierna Assistance Competence samt Safety Backup.

Svalt betyg för Volvo och Tesla

Steget under hamnar bilarna med omdömet "måttligt" (moderate). Där hittar vi exempelvis Volkswagen Passat, vars system "Travel Assist" får 76-respektive 61 procent. Nissan Jukes "Propilot" nådde 52- respektive 72 procent.

Även Volvo V60 får nöja sig med omdömet "måttligt". Systemet "Pilot Assist" plockade hem 71- respektive 50 procent i kategorierna. Därefter, överraskande långt ner på listan, ligger Tesla Model 3. "Autopilot" får bara får 36 procent i Assistance Competence, men når 95 procent i Safety Backup.

Under omdömet "Moderate" ligger "Entry". Det är en öronmärkning som kan får beskrivas som "basnivå", och den delas av två fransoser. Det är dels Renault Clio, vars "Highway and Traffic Jam Companion" får 62- respektive 43 procent. Peugeot 2008 och "Driver Assist Plus" får 61 procent i kategorin Assistance Competence och 40 procent i Safety Backup.

John Edgren

Mer om: Tesla Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt