Daimler på banan med självkörande bilar

2017-06-20 06:00 Johan Kristensson  
En Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive som 2013 körde själv mellan Mannheim och Pforzheim. Foto: Daimler AG

Den tredje stora tyska tillverkaren Daimler vill inte vara sämre än vare sig VW eller BMW. I våras rankades företaget till och med högst av de tre.

Stuttgartbaserade Daimler, med premiummärket Mercedes-Benz som flaggskepp, har också en tydlig strategi att utveckla självkörande bilar. En S 500 Intelligent Drive körde exempelvis redan 2013 tio mil själv mellan Mannheim och Pforzheim i Tyskland.

Som tidigare nämnts samarbetar Daimler redan med såväl Audi som BMW vad gäller högupplösta kartor, genom det samägda bolaget Here. I vintras offentliggjordes också ett samarbete mellan Daimler och taxiföretaget Uber kring fordon för Ubers planerade självkörande taxiflotta.

USA-baserade marknadsföringsföretaget Navigant Research publicerade i våras en rankning av 18 olika aktörer inom området autonoma fordon.

Av de tre tyska tillverkarna placerade sig faktiskt Daimler högst, bakom GM, Ford och Renault-Nissan.

Läs mer: BMW vill bli bäst även för den som älskar att åka

Men BMW och VW-gruppen (där Audi ingår) placerade sig strax bakom Daimler, så loppet förefaller jämnt.

Mercedes-Benz-chefen Christoph von Hugo vållade förra året uppmärksamhet efter en intervju i ett amerikanskt motormagasin där han gav svar på hur de egna självkörande bilarna ska hantera det klassiska etiska dilemmat kallat spårvagnsproblemet.

Översatt till en värld med autonoma fordon söker det svar på frågan vem den artificiella intelligensen ska försöka rädda livet på i en nödsituation – tio fotgängare på trottoaren eller den som åker i bilen.

Christoph von Hugos svar blev: ”Rädda personen i bilen. Om det enda du vet säkert är att ett liv kan räddas är det din högsta prioritet”, enligt Car and Driver.

I en senare kommentar från Mercedes-Benz hävdar man att von Hugo felciterats och att vare sig programmerare eller automatiska system är bemyndigade att avgöra vems liv som är mest värt.                       

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS