Daimler och Bosch utvecklar förarlös taxiflotta

2017-04-05 08:31  
Mercedes futuristiska koncept FO15. Foto: Mercedes

Alla vill sätta standarden för autonoma bilar. För att köra ifrån konkurrenterna har Daimler slagit sig samman med Bosch. Inom några år ska företagen sjösätta sin förarlösa taxiflotta.

(Artikeln har uppdaterats)

Självkörande bilar är ett av de hetaste teknikområdena. Redan 2013 genomförde en autonom Mercedes S-klass en förarlös resa på 103 km mellan Mannheim och Pforzheim. Den tyska biltillverkaren har haft två stående utvecklingsteam på sammanlagt 500 personer som arbetat med autonoma fordon, men deras insatser verkar inte ha räckt till.

Nu har biltillverkaren tagit ett grepp för att köra om konkurrenterna. Daimler-koncernen har tecknat ett samarbetsavtal med Bosch, som är motorbranschen största underleverantör. Tillsammans ska företagen utveckla helt automatiserade och förarlösa taxibilar. Hur kommer de se ut? På bilderna syns Mercedes futuristiska koncept FO15. 

Med hjälp av nyutvecklade algoritmer och mjukvara ska nivå 5-fordonen klara av att autonomt manövrera i en komplicerad stadsmiljö. Ambitionen är bland annat att förbättra trafikflödet, höja trafiksäkerheten – och bereda väg för en oundviklig utveckling av framtidens transporter.

Tanken är att fordonet ska komma till sin passagerare, med ett knapptryck på mobilen – och Bosch/Daimler hoppas även kunna göra människor mer öppna kring att dela sin åktur med andra.

Taxiflottan ska vara i trafik i början av nästa årtionde, och det stämmer med Mercedes tidigare prognos – att den autonoma bilen kommer få sitt kommersiella genombrott mellan år 2020-2025. Och för Daimler är den främsta målsättningen med projektet att skapa ett produktionsfärdigt system som klarar av att manövrera utan förare i storstäder.

Alla tillverkare kämpar för att ligga i framkant. Tidigare har både BMW AG och Volkswagen slagit sig samman med teknikföretaget Mobileye för att förbättra respektive företags autonoma bilar. Mobileyes system ”Road Experience Management” (REM) samlar in data om vägförhållanden från alla uppkopplade och kameraförsedda bilar. Både BMW och Volkswagen kommer introducera systemet redan 2018.

Just nu överskuggas dock hela teknikområdet av att en av Ubers självkörande bilar lade sig på sidan efter en kollision i Tempe Arizona. Nu har Uber skrinlagt hela projektet. Den stora teknikutmaningen kan ligga i att skapa ett system som förutser de mänskliga förarnas dumhet.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt