Fordon

Däcktillverkare söker nytt grepp om gummit

Däcktillverkaren Cooper testar nu däck med delar tillverkade av guayule. Foto: Coopertires

Priset på naturgummi har fallit så mycket att det, märkligt nog, hotar däcktillverkningen. Däckindustrin söker nytt grepp om situationen.

Publicerad

På bara fem år har världsmarknadspriset på naturgummi fallit från 37 kr/kg till strax över 10 kr/kg. Det borde glädja däcktillverkarna, som därmed får billigare råvaror till sina produkter. Tre fjärdedelar av gummit i ett däck är naturgummi.

Men samtidigt håller många producenter på att få nog av de låga priserna. På vissa håll i Asien drar odlare upp gummiträden och ersätter med grödor som ger bättre betalt, exempelvis palmolja, bananer eller kakao.

Det hotar försörjningen av naturgummi på sikt, speciellt som det tar sex till sju år efter plantering som gummiträdet kan börja tappas på sin saft.

De stora japanska däcktillverkarna, med Bridgestone och Yokohama, söker nu leverantörer i länder med lägre arbetskraftskostnader än Thailand, Indonesien och Malaysia. Alternativa leverantörer finns då i Vietnam, Laos, Kambodja och Burma rapporterar Reuters.

Samtidigt letar tillverkarna febrilt efter ersättare till gummit från gummiträden. Exempel på sådana är latex från ökenbusken guayule och saften från rysk maskros.

60 procent av världsproduktionen av naturgummi går till däckindustrin där detta normalt svarar för 40 procent av tillverkningskostnaden för ett däck. Att priset har fallit anses bero på svagare utveckling av den kinesiska ekonomin. Kinesiska däcktillverkare har tidigare köpt stora mängder naturgummi, men den kinesiska efterfrågan har nu bromsat.