Då överger Bentley förbränningsmotorerna

2020-11-10 07:00  
Här är Bentleys batteridrivna koncept EXP 100 GT som visades upp förra året. Foto: Bentley

Biltillverkaren ligger på efterkälken när det kommer till elektrifiering, men nu vänder Bentley på klacken. 2026 ska bolaget uteslutande sälja laddhybrider samt elbilar – och 2030 överges förbränningsmotorerna helt.

För inte så länge sedan fanns det väsentliga skillnader mellan de stora biltillverkarnas agendor kring elektrifiering. Även om alla givetvis sa att de helhjärtat deltog i teknikskiftet så drog vissa bolag onekligen fötterna efter sig.

Men i dag handlar strategierna kring elektrifiering inte längre om att polera varumärket, utan det är en fråga om överlevnad. Till och med nischade tillverkare som Ferrari har hakat på – men det finns några bolag som ligger på efterkälken.

Ett av dem är Bentley, som i dag har titeln som världens ledande producent av 12-cylindriga bensinmotorer. Men nu går det Volkswagen-ägda företaget ut med sin ambition om att bli den mest hållbara lyxbilstillverkaren. Bland annat kommer Bentleys modellprogram år 2026 att uteslutande bestå av laddhybrider och rena elbilar. Det första steget på den elektrifierade resan tas nästa år med lanseringen av två laddhybrider.

Läs mer: Utredare om fossilbilsförbud: Lika framsynt som att förbjuda faxen

Den första rena elbilen ska släppas 2025, och den kommer att vara helt koldioxidneutral, från ax till limpa. I sin helhet ska miljösatsningarna göra bolaget koldioxidneutralt till 2030 – och samma år överger Bentley laddhybriderna för att endast tillverka batteridrivna elbilar.

Bentley har redan kommit en bit på vägen. Under två årtionden har företaget tagit till en rad lösningar som ska minska produktionens miljöpåverkan, bland annat ett system för vattenåtervinning i lackeringen samt trädplantering. Till detta har man utökat antalet solpaneler med 10 000 exemplar till totalt 30 000.

Förra året certifierades deras anläggning i Crew som koldioxidneutral av brittiska Carbon Trust, och 2030 ska den vara klimatpositiv. Innan året är över kommer även underleverantörerna att genomgå en granskning som visar att de klarar kraven på hållbarhet.

John Edgren

Mer om: Bentley

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt