Då kommer första elbilen med solid state-batterier

2019-06-12 09:11  
Redan nästa år lanserar Toyota första elbilen med solid-state-batterier, påstår biltillverkaren. Foto: Toyota

Den japanska jätten har legat efter inom ren batteridrift. Men nu hävdar Toyota att de ska lansera en volymmodell med solid state-batterier redan nästa år.

Nyligen höjde Toyota sin ambition kring elektrifiering, som omfattar hybrider, batteridrivna bilar samt vätgasdrivna bränslecellsfordon. Det nya målet är 5,5 miljoner sålda elbilar till år 2025, en milstolpe som tidigare var satt till 2030.

I planen ingår en volymmodell av en elbil med så kallde solid state-batterier. Där har den flytande litiumsaltlösningen i elektrolyten bytts ut mot litiumsulfat eller andra fasta material. Fasta elektrolyter tål mycket högre temperaturer och ger en högre energitäthet, med lättare batterier som samtidigt levererar en högre effekt och kan laddas snabbare.

Men att få ned kostnaderna för att massproducera batterier med fast elektrolyt har varit komplicerat, och något av en helig graal för bilindustrin. Nu utlovar dock Toyota att en modell ska lanseras redan 2020, två år tidigare än vad som har kommunicerats tidigare.

Läs mer: Ny Teknik Insight: Här är alla våra provkörningar av el- och hybridbilar

– Om det är möjligt skulle vi vilja säkerställa att vi kan presentera en solid state-bil för allmänheten i samband med att vi arrangerar de olympiska spelen nästa år, säger Toyotas forsknings och utvecklingschef Shigeki Terashi till Motor Authority.

När det kommer till elektrifiering har Toyota har lagt stora resurser på hybrider och bränslecellsteknik, men trenden inom resten av bilbranschen har gått mot helt batteridrivna elfordon. För att återta initiativet har Toyota bildat ett samriskföretag med Panasonic, som bland annat ska tillverka batterier med fast elektrolyt. För att säkerställa tillgången på batterier samarbetar bilföretaget även med Toshiba, samt kinesiska BYD och Catl.

Till detta har Toyota gått samman med Subaru kring plattformen E-TNGA, som ska utgöra ett gensvar på Volkswagens MEB-plattform. Enligt The Drive kommer de två tillverkarna slå sig samman med Suzuki och Mazda kring utvecklingen av elbilar. Det sistnämnda bolaget har dock inte bekräftat detta ännu.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt