Cykeldäck av minnesmetall beter sig som gummi

2021-03-24 07:18  

Ett företag har nu tagit fram cykeldäck baserade på teknik för Nasas roverfordon. Det handlar om luftfria däck vars nät av minnesmetall ersätter gummit.

The Smart Tire Company har nu överfört Nasas lösning, avsedd för tunga rovers som ska rulla på Mars, till cykelvärlden. Ordet "smart" i företagets namn står för "Shape Memory Alloy Radial Technology" och tekniken är ett luftfritt däck. Det är tillverkat i en legering av nickel-titan som är lika elastisk som gummi men samtidigt har titanets styrka. Det rapporterar the Atlantic.

Läs mer: Nasas tysta vinge har klaffar av minnesmetall

En tidig version av tekniken, avsedd för att navigera genom steniga landskap på främmande planeter, visades upp 2017. Det bestod av ett nät gjort av nickel-titan-legeringen, och "däcket" kunde deformeras ända ner till hjulaxeln och sedan återgå till sin ursprungliga form.

The Smart Tire Company kallar sitt däck för Metl, och minnesmetallens förmåga till fasövergång under påfrestning innebär att punkteringar blir ett minne blott. Det kan återfå hundra procent av sin ursprungliga form på molekylär nivå på ett mycket snabbt sätt. Det hela påminner om gummii, hävdar företaget.

Foto: The Smart Tire Company

Nu ska The Smart Tire Company samarbeta med Spin, ett Ford-ägt mobilitetsföretag. Tillsammans ska de titta på möjligheterna att använda tekniken för däck för motorcyklar. Längre fram är det inte uteslutet att de två försöker sig på produkter för bilindustrin.

"Kommer att revolutionera däckindustrin"

– Minnesmetall-legeringar ser extremt lovande ut och kommer att revolutionera däckindustrin. Och det är bara toppen på isberget, säger Santo Padula som är materialforskare vid Nasa. 

Planen är att cykeldäcket ska lanseras på marknaden under 2022, då i en rad färger. Priset är fortfarande oklart.

John Edgren

Mer om: Cyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt