Fordon

Costa Concordia töms på tjockolja

Costa Concordia på väg att kantra under olycksnatten. Foto: Scanpix

Arbetet med att tömma olycksfartyget Costa Concordias oljetankar har nu inletts. Samtidigt riktas kritik mot hur stora kryssningsfartyg byggs.

Publicerad

Om vädret inte försämras räknar nederländska bärgningsföretaget Smit med att det tar 28 dygn att tömma Costa Concordias bunkertankar på 2300 ton tjockolja. Vad som sedan ska ske med vraket är ännu oklart.

Skulden för den här olyckan ligger redan tung över fartygets kapten Schettino, som anses ha uppträtt vårdslöst.

Men i sjöfartskretsar pågår sedan olyckan för en månad sedan en vidare diskussion om huruvida det är försvarligt att bygga passagerarfartyg för många tusen passagerare och besättning.

Costa Concordia hade plats för 4200 passagerare, de största fartygen som kryssar i Karibien har plats för över 6000 passagerare, och har en besättning på över 2000.

Ett problem som diskuteras är hur man samlar så många människor för att evakuera i livbåtar, när livbåtarna inte hänger på fria däck, utan relativt långt ner på fartygssidorna utmed en smal däckspassage. Dessa små däcksytor fylls fort och resten av passagerarna blir stående i trappor, vilket lätt skapar panik.

Placeringen av livbåtarna relativt lågt är också opsykologisk. I en paniksituation strävar människor efter att ta sig så högt upp på fartyget som möjligt – men där finns inga livbåtar.

En annan faktor som gör det näst intill omöjligt att evakuera ett fartyg på kort tid är bristen på personal. Av besättningen på flera tusen personer är endast ett 50-tal erfaret sjöfolk, som kan hantera räddningsutrustningen. Resten är mer att betrakta som hotellpersonal, som kan bli lika svår att ta hand om som oerfarna passagerare.

Säkerhetsexperten Friedrich Fuchs säger till tidningen VDI-Nachrichten att han tvivlar på att det är möjligt att evakuera fler än 1000 personer i ordnade former i en nödsituation. Med 50 riktiga sjömän blir det ungefär en per livbåt för ett riktigt stort fartyg. Han anser också att det kan bli problem med kommunikationen eftersom besättningar oftast är internationella. I nödsituationer vill man helst tala sitt modersmål, vilket kommer att försvåra förståelsen när kommunikation är som viktigast.

Professor Stefan Krüger, skeppsbyggnadsexpert vid tekniska universitetet i Hamburg – Harburg, säger till tidningen die Welt att trots olyckan i Italien så visar statistik för kryssningar att det är farligare att ta bilen till kryssningsfartyget än att genomföra sjöresan.