Fordon

Costa Concordia töms på tjockolja

Costa Concordia på väg att kantra under olycksnatten. Foto: Scanpix

Arbetet med att tömma olycksfartyget Costa Concordias oljetankar har nu inletts. Samtidigt riktas kritik mot hur stora kryssningsfartyg byggs.

Publicerad

Om vädret inte försämras räknar nederländska bärgningsföretaget Smit med att det tar 28 dygn att tömma Costa Concordias bunkertankar på 2300 ton tjockolja. Vad som sedan ska ske med vraket är ännu oklart.

Skulden för den här olyckan ligger redan tung över fartygets kapten Schettino, som anses ha uppträtt vårdslöst.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här