Costa Concordia skrotas fortfarande

2017-04-24 09:23  

Kaptenens manöver slutade med 32 döda. 2012 gick Costa Concordia på grund – och arbetet med att montera isär jättefartyget pågår fortfarande. Bland annat hoppas man kunna återvinna 40 000 – 50 000 ton stål.

(Artikeln har uppdaterats)

Det har gått fem år sedan lyxkryssaren Costa Concordia mötte sitt öde. Den 13 januari 2012 nalkades hon ön Giglio utanför Toscana. Francesco Schettino har uppgett att han ville göra en ”hälsningsgir” för att hylla en kollega som bodde på ön, men kaptenen gick för nära land. Passagerarfartyget grundstötte på en undervattensklippa, och fick snabbt slagsida. Av de 4 262 personerna ombord fick 32 sätta livet till.

Francesco Schettino blev inte bara Italiens mest föraktade man – han dömdes till 16 års fängelse för vållande till annans död, en dom som fortfarande är under överklagande.

Många följde den komplicerade bärgningen, som var den största och dyraste någonsin. Bara att resa båten till upprätt position tog 19 timmar. 2014 parkerades vraket i Genuas hamn, och då beräknades kostnaden för att montera isär fartyget till cirka 1 miljard kronor.

Läs mer: Costa Concordia plockas isär bit för bit

Arbetet pågår fortfarande, och totalt är ett 50-tal företag med omkring 1 000 personer involverade i nedmonteringen. Man tror sig kunna återvinna omkring 80 procent av skeppet, var av 40-50 000 ton stål. Till detta kommer hundratals kilometer av värdefull koppartråd. Det finns även utrustning från kök och hissar som kommer återanvändas.

I arbetet efter olyckan ingick även att ta bort den bank som skapades vid Giglio för att hålla fartyget upprätt. Det konstgjorda revet består bland annat av sex stålplattformar på 27 meters djup, samt nära 18 000 ton cement. 2014 röstade dock öborna för att låta stålkonstruktionen stå kvar, med förhoppningar om att ”revet” ska locka marint liv.

Hela Costa Concordia-bärgningen på en minut:

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Costa Concordia

Beställd: 2004

Varv: Fincantieri, Sestri Ponente, Genua, Italien

Sjösatt: 2005

Längd: 290,20 m

Bredd: 35,50 m

Djupgående: 8,20 m

Bruttodräktighet: 114 500

Maskin: 6 st Wärtsilä dieslar – 75 600 kW

Fart: 19,6 knop

Besättning: 1 023

Passagerare 3 700

Hytter 3 700

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL