Continental lanserar en mer skonsam dubbteknik

2018-11-23 10:27  
Foto: Continental

Dubbdäcken nöter ned vägarna, förorenar luften och ljudmiljön. Men nu lanserar Continental en ny typ av dubb, med bättre isgrepp, lägre bullernivå och ett mindre slitage.

Vid isföre har dubbdäck fortfarande prestandaövertaget jämfört med friktionsdäcken. Nackdelarna är att dubben sliter en hel del på våra vägar och försämrar luftkvaliteten. Till detta bidrar de till buller. Men nu presenterar Continental en ny mer skonsam dubbteknik.

ContiFlexStud ska göra vinterkörningen tystare och säkrare. En traditionell dubb består av ett hårdmetallstift där toppen av dubben tränger ned i isen, samt en dubbkropp – vanligtvis tillverkad av aluminium, som omsluter stiftet och sedan sätts fast i däcket.

Läs mer: Dubbfria vinterdäcken närmar sig de dubbade

Med Continentals nya teknik omsluts dubben istället av en gummikropp. Det ska göra dubben mer flexibel, ge en bättre kontakt mot vägen vilket innebär att dubben kan tränga ned djupare i isen än med en traditionell metallkropp. Den här nya tekniken ska enligt Continental minska både bullret i kupén och vägslitaget.

– Det här är en revolution som kan komma att sätta en ny standard för framtidens dubbdäck. Vårt nya däck med ContiFlexStud ger bättre grepp på isiga vägar än traditionella dubbdäck. Men samtidigt ger de mindre av det som många upplever som störande med dubbdäck – ljudnivån är lägre och betydligt mindre vägslitage, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Däck Sverige. Däcken med ContiFlexStud har genomgått rigorösa tester i Norden, både av Continental och av privata yrkeschaufförer. Enligt tillverkaren har mottagandet varit positivt – och utöver det förbättrade greppet har det minskade dubbljudet i kupén lovordats.

Är du osäker på om mönsterdjupet på dina vinterdäck är tillräckligt för en säker bilkörning i vinter? Lagen säger tre millimeter medan experter rekommenderar att byta vid fem millimeter. Det är enkelt att testa: Stoppa ner en tvåkrona i däckets mönster, med kungens näsa före. Om näsan inte når fram till däckets yta, då har du mindre mönster än fem millimeter och det kan vara dags att byta.

I många europeiska länder till exempel Tyskland, Polen och Tjeckien är det helt förbjudet att använda dubbdäck. I Sverige finns det lokala förbud mot dubbdäck, bland annat på Hornsgatan i Stockholm.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt