Det är det brittiska företaget Connected Energy som tillsammans med Renault utvecklar ett alternativ till fast infrastruktur med snabbladdare för elbilar. Detta genom att använda begagnade batterier från den franska tillverkarens elbilar.
Dagens batterier i elbilar har upp till tio års livslängd innan prestandan har urlakats till en nivå då de måste bytas. Men även om de har för dålig kapacitet för att användas som bilbränsle så är de inte helt slutkörda.
Genom att återanvända batterierna kan man dels maximera nyttan av dem, och samtidigt ge elbilister ett helt nytt alternativ – nämligen en form av el-infrastruktur utan fast lina. Det är detta som är grundtanken för vad Connected Energy kallar för E-Stor.
Läs mer:
Batterierna kan nämligen laddas upp utan att man behöver dra dyra högspänningsledningar – för att sedan användas som snabbladdare. Den stora fördelen med att använda sig av de gamla Renault-batterierna är att kostnaderna för systemen sänks rejält.
För Renault, som redan har ett system där kunder leasar sina batterier, är det här ett bra sätt att optimera batteriernas livscykel. Detta genom att överföra dem till laddstationer när det passar, och hela tiden hålla elbilskunderna med fräscha batterier. Vinsten blir även att man kan kräma ur det sista ur dem innan det är dags för återvinning.
Läs mer:
Just två sådana laddstationer med sekunda batterier är uppsatta på försök i Belgien och Tyskland.
– Vi håller på och utvecklar flera varianter av vårt E-STOR-system. Vissa, som de två i Belgien och Tyskland, är designade specifikt för att kunna erbjuda hållbar och billig laddning för elfordon. Vi befinner oss nu i diskussion med flera andra om projekt i Storbritannien och Europa, och ser fram emot att kunna rulla ut det här på bredare front under de kommande månaderna, säger Matthew Lumsden, vd på Connected Energy i ett pressmeddelande.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.