Fordon

Connected Energy ska lösa el-infrastrukturen med begagnade batterier

En Renault Zoe vid Connected Energys test-laddare. Inom några månader hoppas företaget fått tillstånd att utöka sin infrastruktur. Foto: Connected Energy

En enkel lösning för att få snabbladdare i glesbefolkade områden. Genom att återanvända avdankade batterier hoppas man kunna erbjuda en ladd-infrastruktur även i obygden. Nu testas systemet i Belgien och Tyskland.

Publicerad

Det är det brittiska företaget Connected Energy som tillsammans med Renault utvecklar ett alternativ till fast infrastruktur med snabbladdare för elbilar. Detta genom att använda begagnade batterier från den franska tillverkarens elbilar.

Dagens batterier i elbilar har upp till tio års livslängd innan prestandan har urlakats till en nivå då de måste bytas. Men även om de har för dålig kapacitet för att användas som bilbränsle så är de inte helt slutkörda.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här