Chipbrist hot mot biltillverkarna

2011-04-11 15:24  
Elektroniska kretsar - ett måste i en modern bil. Och det är från Japan de kommer. Foto: Colourbox

Det kommer att ta flera månader för jordbävningsdrabbade Renesas Electronics att få igång de nya fabrikerna i Singapore och i västra Japan. Det slår hårt mot hela världens bilindustri.

Renesas Electronics står för drygt 40 procent av leveranserna av elektroniska kretsar till världens bilindustri.

Jordbävning i östra Japan slog ut Renesas huvudfabrik och trots att företaget snabbt planerade om produktionen, till Singapore de icke drabbade delarna av Japan, varslar man nu om att det blir brist på komponenter, rapporterar Automotive News.

Moderna bilar använder mellan 30 och 100 mikrochip för nästan alla bilens funktioner, inte i  minst motorn, bromsarna och  servostyrningen.

De flesta chip är specialdesignade för just ett visst bilmärke och en viss bilmodell och kan inte ersättas med vilken annan elektronisk krets som helst.

- Situationen är besvärlig. Det blir problem att försöka ersätta dessa komponenter, säger Matteo Fini, analytiker på konsultfirman Supplier Business, till Automotive News.

Han menar att det kan bli svårt för komponenttillverkare som Freescale Semiconductor, Infineon Technologies och Texas Instruments att ersätta bortfallet från Renesas.

Allra värst är det för Toyota Motor, som är Renesas största kund. Åttio procent av mikroelektroniken i en Lexus LS 460 kommer från Renesas.

Medan Toyota meddelar att man kommer att dra igång en viss tillverkning i alla sina 18  japanska fabriker har man dragit ned på produktionen i USA och Europa på grund av komponentbristen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt