Chatta med Saabchefen Jan Åke Jonsson

2010-08-17 14:07  
Jan Åke Jonsson berättar att målet för Saab är att lansera sex nya modeller på tre år. Och att de ska sälja 120 000 bilar om året. Foto: Håkan Abrahamson

Jan Åke Jonsson svarar direkt på frågor från Ny Tekniks läsare i dag, torsdag.

2:03 Nu är jag redo och ser fram emot era frågor. / Jan Åke

2:03 [Kommentar från Carl: ]

Har provkört nya 9-5, det är bara att gratulera till en fin bil! Tom. jag som kört Volvo sedan 1975 överväger allvarligt att köpa SAAB!En diesel på 150 hp i kombination med automatlåda är en idealisk kombination. Bra om bilen är bränslesnål, det ökar kundintresset. Jobbar Ni på det?

2:04 Kul att du gillar 9-5. Vi erbjuder många bränslesnåla alternativ såsom flertalet dieselvarianter såväl som små turboladdade bensinvarianter. Givetvis har vi också E85.

2:04 [Kommentar från Martin T: ]

Hej Jan-Åke! Läste en intervju med Christian von Koenigsegg där han talade lite om fria ventiler. Har ni någon kontakt med Cargine (svenskt företag som utvecklar teknik för fria ventiler) och kan tänka er att använda den tekniken i framtida personbilar? Önskar dig och hela SAAB ett stort lycka till!

2:06 Tack. Vi arbetar med många olika tekniker och samarbetspartners, också i detta avseende. Kan dock inte i dagsläget ge konkret information men när vi är redo så återkommer vi.

2:06 [Kommentar från  Roger: ]

När kommer Saab med en ny halvkombi?

2:07 En halvkombi tolkar jag som en "Kombikupe"? Givetvis är detta Saabs tradition så vi får väl se i framtida bilar vad vi kan överraska med.

2:07 [Kommentar från Lotta: ]

Både jag och min man är civilingenjörer. Vi har två killar som är 7 och 10 år.  Som många andra forslar vi matkassar, sportprylar och semesterlass med en V70. Den börjar nu bli till åren och vi funderar på att byta bil. Varför ska vi köpa en Saab?

2:09 Saab är ju en bil som typiskt har en unik design, sportig och med körglädje och samtidigt säker, miljövänlig och praktisk. Är detta kraven då är Saab en perfekt bil.

2:10 [Kommentar från  Johan: ]

Vad hände med Simon Padian efter att Jason Castriota blev designchef?

2:10 Simon är fortfarande en del av vårt designteam.

2:10 [Kommentar från  Benny: ]

Ska Saab överge etanolspåret?

2:12 Nej vi har inga sådana planer. Även om E85 är främst utbredd i Sverige så kommer det säkert att finnas också i framtiden även på andra marknader.

2:12 [Kommentar från  Nostalgisk: ]

Saab hade länge den mest egensinniga färgskalan på sina bilar. Som nostalgiker saknar jag den tiden. När får vi se nya modeller i ärtgrönt, messmörsgult ellr skummjölksblått igen?

2:14 Färger är ett mycket intressant område. Huvuddelen i premiumsegmentet är svart, silver och olika nyanser av grått. Inte direkt färgglatt? Vi försöker med olika färger och kommer även i framtiden att göra så. Tveksam till ärtgrönt dock?

2:14 [Kommentar från  E. Jacobsson: ]

Hur ska Saab ha råd att utveckla nya plattformar?

2:16 Först och främst har vi ett bra avtal med GM som ger oss access till teknik och arkitekturer under en lång period. Dock tittar vi givetvis på andra alternativ som passar oss bättre möjligen. Samtidigt som vi jobbar med våra egna. Alternativen är många.

2:16 [Kommentar från  Oscar L: ]

Söker Saab någon ytterligare samarbetspartner för teknikutveckling (förutom Spyker?)

Finns det någon teknik som Spyker har utvecklat som är intressant för Saab? Exempel tack. Vilka utvecklingssynergier finns mellan Saab och Spyker (motorteknik etc?)

2:18 Ja, vi jobbar med många spår. Redan har vi samarbeten i Kina, inom design elbilar etc.

Det vi kan plocka från Spyker är givetvis kunskap om lågvolymbilsutveckling som är annorlunda än det vi gjort. Alltså modeller i kortare serier.

Spyker kan dra nytta av vår fantastiska infrastruktur teknisk utveckling, produktion och distributionsnät.

2:18 [Kommentar från  Benny : ]

När kommer Saabs första elbil?

2:20 Vi kommer under slutet av 2010 och början av 2011 att leverera en testflotta på upp till 100 bilar för att lära oss mer.

När serieproduktion kan starta ligger en bra bit i framtiden av olika skäl. Däremot kommer vi att plocka teknik in i våra bilar tidigare.

2:20 [Kommentar från Christoffer : ]

Först vill jag bara säga att det är jätte kul att SAAB är på banan igen, känns underbart! Undrar om ni kommer att visa 93 facelift på Paris motor show nu i oktober???

2:21 Inga kommentarer, tyvärr.

2:21 [Kommentar från  Jan: ]

Att ni nu har alla funktioner samlade på plats i Trollhättan måste väl innebära många sköna miljoner som sparas? Det är ju en kvarts gångavstånd till allt?

2:21 Absolut. Synergierna är många och kommunikationsvägarna enkla.

2:22 [Kommentar från  Johan: ]

Kommer Saab att fortsätta använda Gripen-logotypen? Saabs "wordmark" i grått används nu ofta på hemsidor och syns väldigt dåligt mot vit bakgrund. Dessutom har i princip alla märken en symbol förutom namnet, t.ex. Mercedes- stjärnan, Audi - ringarna, BMW - propellern. Det ger en tydlig identitet och stärker varumärket.

2:23 Vi använder f.n både gripen och word mark och tänker även göra detta i framtiden. Givetvis är detta som man regelbundet prövar.

2:23 [Kommentar från Mats: ]

Vilken är den mest spännande nyheten om Saab du kan dela med dig av till oss som inte har berättats om förut någonstans?

2:24 Med den enorma mediafokus som varit under den senaste tiden så vet ni väl allt om oss? Även det som inte stämmer. Det kommer många nyheter under hösten så "stay tuned".

2:24 [Kommentar från  Johan: ]

Kommer Saab 9-4X att säljas i Sverige/Europa också förutom Nordamerika?

2:24 Ja.

2:24 [Kommentar från Petter Engström: ]

Saab är ju duktiga på Lean Production, och om jag förstått det rätt så har GM bidragit mycket till detta. Hur kommer den framtida utvecklingen inom området att se ut? Har ni andra samarbetspartner att arbeta och "tävla" med för att bli ännu bättre?

2:26 Lean Production innebär bl.a ständig förbättring och med detta kommer vi att fortsätta. Vi har byggt upp en fantastisk kompetens inom detta område men kommer givetvis att också titta på andra spelare för att förbättra oss ytterligare.

2:26 [Kommentar från Anders: ]

Hej Jan-Åke! Har ni några funderingar på att starta egen motortillverkning igen?

2:26 nej.

2:27 [Kommentar från Hannes: ]

Det ryktas om ett samarbete med BMW, kan du kommentera det?

2:27 Jag kan inte kommentera detta. Däremot kan jag säga att vi undersöker flertalet samarbetspartner i ett brett spektra.

2:27 [Kommentar från  Slatan: ]

Har ni några planer på WTCC eller rally?

2:29 Saab har en lång historia inom motorsport men att ge sig in i detta just nu planerar vi ej. Vi har mängder av andra prioriteringar att ta oss an.

2:29 [Kommentar från  Tobbe: ]

När kommer trifuel ut på marknaden?

2:29 Vi har inga sådana planer.

2:30

[Kommentar från Guest : ]

DAGENS SISTA FRÅGA:

Hej! Har beställt Er nya fina 9-5, hade varit mycket kul att få åka till Trollhättan och hämta min bil när den är färdigmonterad. Fick dock besked att ej är möjligt från återförsäljaren. Finns det planer på att öppna upp så att man kan hämta sin bil från fabrik? Eller visste återförsäljaren inte bättre, kan man redan göra det idag?

2:31 Vi har tidigare haft denna möjlighet och undersöker hur detta kan ske men det kommer att dröja innan vi är beredda för detta.

Tack för alla intressanta frågor och jag hoppas att jag givit klara besked. Också tack för allt stöd under den senaste tiden/ Jan Åke

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt