Chalmers visar elfärja för Göta Älv

2008-12-10 10:56  

Älvis kallas den eldrivna färja som med liten miljöbelastning skulle kunna avlasta dagens förbindelser över Göta Älv i Göteborg. Studenter på Chalmers ligger bakom projektet.

På fredag 12 december presenterar åtta skeppsbyggnadsstudenter vid Chalmers Campus Lindholmen sitt bidrag till debatten i Göteborg om hur man ska avlasta de förbindelser som finns idag över Göta Älv.

Förslaget kallas Älvis, en eldriven färja tänkt att gå i skytteltrafik mellan norra och södra älvstranden.

Älvis är en 25 meter lång och 10 meter bred färja, som har plats för 200 passagerare. I rusningstrafik ska den korsa älven som en skyttel. Vid färjelägena går passagerarna ombord på ena sidan och av på den andra.

På så vis blir liggetiden vid kaj kort och transportkapaciteten hög.

Studenterna vid Chalmers har studerat olika framdrivningsalternativ, såväl hybriddrift med förbränningsmotor som ren eldrift. De har fastnat för det senare.

Med ett elmaskineri på under 100 kW skulle det vara möjligt att köra färjan i 6 knops fart, även om strömmen i älven är 2 knop.

Efter att ha studerat olika batterityper har man valt den gamla beprövade bly-syra tekniken.

- Litium jon-tekniken är än så länge för känslig för rörelse för att kännas pålitlig i ett fartyg, säger Jan Bergholtz, handledare i projektet.

Eftersom liggtiden vid kaj är så kort, i bästa fall bara några minuter vid rusningstrafik, har gruppen studerat möjligheten att ta ur delar av batteripaketet och ersätta med fulladdade. Två timmars kontinuerlig drift är ett krav. Vid lågtrafik är det möjligt att ladda upp batterierna igen.

För att få ner vikten planerar studenterna att bygga färjan i kolfiberarmerad plast. Det kommer enligt Jan Bergholz att avsevärt reducera vikten jämfört med ett aluminiumskrov. Här har man bland annat haft kontakt med Kockums varv i Karlskrona, som har erfarenhet av kompositskrov.

Förbindelserna över Göta Älv med två broar, en tunnel samt färjor som går enligt tidtabell är hårt ansträngda idag. I staden pågår en debatt om hur trafikflödet ska kunna ökas.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt