Cadillac får Volt-teknik

2010-01-11 09:33  

Biljätten GM bekräftar i dag att man ska bygga en eldriven Cadillac på samma plattform som den kommande plug-in-hybriden Chevrolet Volt.

Nyheten släpptes av GM:s vice ordförande Bob Lutz, men han ville inte precisera när den nya plug-in-hybriden Cadillac Converj ska börja tillverkas.

- Det blir först efter 2012, säger han till facktidningen Automotive News.

Upp ur malpåsen
GM visade upp Cadillac Converj som idé på förra årets bilmässa i Detroit men projektet lades på is när GM:s kris blev akut.

Men med att USA:s regeringen ställt upp med fördelaktiga lån för utveckling av bränslesnåla bilar har Converj-projektet tagit ur malpåsen och nu bekräftar Bob Lutz att planerna ska bli verklighet.

Men först ska Chevrolet Volt börja tillverkas. Den nya batterifabriken i Detroit levererade sina första serietillverkade litium-jon-batterier förra veckan och i höst ska Volbilarna börja rulla ut från Voltfabriken Detroit-Hamtramck.

65 kilometer på batteriet
Volt är en så kallad seriehybrid, d v s det är elmotorn som ständigt driver hjulen. Förbränningsmotorn driver endast en generator, som laddar batterierna.

GMs seriehybrider utrustas med en elmotor på 111 kW och en förbränningsmotor på 1,4 liter med effekten 53 kW. Litium-jon-batteriet har kapaciteten 16 kWh.

Bilen klarar en sträcka på 65 km på enbart eldrift, sedan kopplar förbränningsmotorn på och börjar ladda batterierna.

Tekniken bakom Volt kommer även i ett utförande som Opel / Vauxhall Ampera i Europa och som Holden Volt i Australien.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt