Cadillac ATS utmanar BMW 3 och Mercedes C

2012-01-09 08:21  

Efter totalfloppen med en Cadillac-förklädd Saab 9-3 för att ta sig an BMW, Audi och Mercedes gör nu GM ett nytt försök. Den här gången är det är det en äkta, kompakt, bakhjulsdriven Cadillac från Detoit.

Den helt nya modellen Cadillac ATS visade upp i går på hemmaplan i motorstaden Detroit i USA, dagen före den årliga bilmässan Detroit Auto Show.

Men det är i Europa som den nya kompakta Cadillacen ska bekänna färg och bilen har finjusterats i Europa med testkörningar på tyska Nürnburgring.

Det är i första hand bakhjulsdrivna BMW:s 3-serie som den ska konkurrera med, men också Mercedes Benz C-klass, lilla Lexus och Audi A4.

Det är den första bilmodellen som byggts på GM:s nya bakhjulsdriva tekniska plattform Alpha med övervägande lättviktsmaterial.

Den får en helt ny 2-liters turbomotor på 274 hästkrafter och 353 Nm vridmoment för den som väljer den varianten. Basversionen får en 2,5-liters motor på 203 hk men det går också att få en 6-cylidrig 3,6-litermotor på 322 hk och 362 Nm.

Växellådan är sexstegad, både den manuella och automaten. För mer information om tekniken, se pressmeddelandet från GM här.

GM ser Cadillac ATS som sin största chans hittills att göra Cadillac till ett globalt bilmärke. De tidigare försöken har inte gått så bra.

För snart tio år sedan gav GM:s dåvarande modellchef Saab Automobile i Trollhättan uppdraget att utveckla en framhjulsdriven, kompakt Cadillac för Europamarknaden.

Det blev Cadillac BLS, en förklädd Saab 9-3 som kostade mer än en miljard kronor att utveckla och tillverka.

Den lanserades 2006 i en fyradörrarsversion och året efter i en kombiversion. Men den blev en totalflopp och tillverkningen upphörde 2009.

Dåvarande Saab-vd:n Jan Åke Jonsson avslöjade senare för Ny Teknik det notan hamnade på hans bord och inte hos moderbolaget GM i Detroit.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt