Fordon Bygget har inletts av Nikolas nya jättefabrik Utmanare. Amerikanska tillverkaren Nikola satsar både på batteri- och bränslecellsdrivna fordon. Foto: Press Den ny Megafabriken ska bygga 35 000 batteri- och bränslecellsdrivna lastbilar och pickuper – om året. John Edgren Publicerad 28 jul 2020 kl 13.36 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta (Ingressen är uppdaterad)Förväntningarna är höga på den amerikanska uppstickaren som ska förse Europa med bränslecells-lastbilar såväl som batteridrivna dragbilar. Nu har bygget av Nikolas fabrik i Arizona dragit igång, där båda versionerna ska tillverkas. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon bränsleceller nikola Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige