Bygget har inletts av Nikolas nya jättefabrik

2020-07-28 13:36  
Utmanare. Amerikanska tillverkaren Nikola satsar både på batteri- och bränslecellsdrivna fordon. Foto: Press

Den ny Megafabriken ska bygga 35 000 batteri- och bränslecellsdrivna lastbilar och pickuper – om året.

(Ingressen är uppdaterad)

Förväntningarna är höga på den amerikanska uppstickaren som ska förse Europa med bränslecells-lastbilar såväl som batteridrivna dragbilar. Nu har bygget av Nikolas fabrik i Arizona dragit igång, där båda versionerna ska tillverkas.

Fabriken ska stå klar 2021

Bolaget kommer att plöja ner 600 miljoner dollar i anläggningen i Coolidge, som förväntas stå klar 2021. Totalt ska fabriken få en yta som ligger strax under 93 000 kvadratmeter. Vid full produktion ska man tillverka 35 000 enheter om året – med tvåskift. Det skriver bolaget på i ett pressmeddelande.

-Det här har varit en otrolig resa för Nikola Corporation. Vi startade för sex år sedan i vår källare och nu sparkar vi igång den här produktionsanläggningen på en miljon kvadratfot, sade Nikolas grundare Trevor Milton.

Ska tillverka bränslecells-pickup

Först ut i fabriken blir Nikola Tre, lastbilen som ska locka de europeiska åkerierna. Inledningsvis kommer dock de bilar som levereras att byggas i tyska Ulm i samarbete med Iveco – och kort därefter ska de börja rulla ut från Coolidge.

Arizona ska även tillverka Badger, världens första bränslecells-pickup. Kombinationen av bränsleceller och batterier ska ge den 900 hästkrafter och 96 mils räckvidd. I juni öppnade bolaget orderböckerna för bilen.

I USA finns ett stort fokus på laddstationer, inte minst tack vare Tesla. Bränslecellfordon saknar dock en infrastruktur – men Nikola har ambitionen att bygga upp ett stort nätverk för vätgas som ska ha 700 tankställen till 2028. Det skriver Green Car Reports.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt