Bygger ihop elmotorn och växelriktaren

2014-10-17 11:07  
Elmotor med inbyggd växelriktare, inverter, med beteckningen Sivetec MSA 3300 för elbilar. Foto: Siemens

Tack vare smart vattenkylning har Siemens kunnat bygga ihop elmotor och växelriktare till en kompakt enhet för elbilar.

Med en sådan drivenhet spar man både vikt och utrymme, vilket alltid eftersträvas när det gäller elfordon. En utmaning för konstruktörerna blev att ordna med kylningen av växelriktaren när den placerades i samma hölje som motorn.

Växelriktaren har till uppgift att omvandla likströmmen från batteriet till växelström för motordriften. Blir temperaturen för hög kommer elektroniken i växelriktaren inte att fungera optimalt.

Vanligtvis har växelriktare i elfordon sitt eget kylsystem. Konstruktörerna löste problemet genom att låta kylvattnet först flöda förbi den värmekänsliga styrelektroniken för att sedan fortsätta in de kylkanalerna för elmotorn. Kylvattensystemet kommer att bilda en skärm mellan elektroniken för växelriktaren och elmotorn.

Håkan Abrahamson

Mer om: Elbilar Elmotor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt