Bygger bort tågbristen på höjden

2011-01-12 14:09  
Manövervagn i ett av tvåvåningstågen.

I stället för att vänta minst fem år på nästa generation snabbtåg beställde idag tyska järnvägarna 135 tvåvåningsvagnar för fjärrtrafik.

Även tyska järnvägarna DB har dragits med tekniska fel och kapacitetsproblem under den besvärliga vintern. Idag tog man ett radikalt beslut att beställa 135 tvåvåningsvagnar som egentligen är avsedda för regionaltrafik och utrusta dem för användning i fjärrtrafiktåg.

Till dessa vagnar har man beställt 27 lok. Ett typiskt tvåvånings fjärrtåg kommer att bestå av ett lok, 3 andraklassvagnar, 1 förstaklassvagn och en manövervagn med plats för andraklasspassagerare i andra änden av tåget. Hela tåget rymmer 469 passagerare och får en topphastighet av 160 km/h.

Beställningen på tvåvåningstågen var redan lagd, så tågen kan levereras så snart som i slutet av 2013. På så vis får DB snabbare fram ersättningståg när landets snabbtåg ICE drabbas av tekniska problem.

Genom att placera resenärerna i tvåvåningsvagnar blir tågen kortare och lättare jämfört med envåningsvagnar. Dessutom uppges benutrymmet bli bättre än i dagens snabbtåg, och vagnarna ska ha bättre plats för bagage, till och med cyklar ska få plats.

Tyska järnvägarna har lång erfarenhet av tvåvåningstrafik. Fram för allt i forna DDR användes vagnar som konstruerades redan på 1930-talet, och de utmärkte sig för att vara pålitliga och prisvärda.

Med regionaltågsvagnar utrustade för fjärrtrafik anser DB att man ökar flexibiliteten i valet av vilka tåg som kan användas för olika typ av trafik. Hela ordern inklusive de 27 loken är värd ca 3,6 miljarder kronor. Bombardier står för leveranserna.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt