Fordon

Bygger bort tågbristen på höjden

Manövervagn i ett av tvåvåningstågen.

I stället för att vänta minst fem år på nästa generation snabbtåg beställde idag tyska järnvägarna 135 tvåvåningsvagnar för fjärrtrafik.

Publicerad

Även tyska järnvägarna DB har dragits med tekniska fel och kapacitetsproblem under den besvärliga vintern. Idag tog man ett radikalt beslut att beställa 135 tvåvåningsvagnar som egentligen är avsedda för regionaltrafik och utrusta dem för användning i fjärrtrafiktåg.

Till dessa vagnar har man beställt 27 lok. Ett typiskt tvåvånings fjärrtåg kommer att bestå av ett lok, 3 andraklassvagnar, 1 förstaklassvagn och en manövervagn med plats för andraklasspassagerare i andra änden av tåget. Hela tåget rymmer 469 passagerare och får en topphastighet av 160 km/h.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här