Buss av läskflaskor står pall för volt

2009-10-29 15:06  
Busstippning i Madrid

Det går att bygga en lätt och stark buss av bland annat återvunna pet-flaskor, som klarar att slå runt. KTH-forskaren Magnus Burman har testat.

I det omfattande EU-projektet Litebus har forskare från 13 olika institutioner i Europa sedan 2006 undersökt om det är möjligt att bygga lättare transportfordon för att uppnå EUs mål om minskad bränsleförbrukning.

Nu i höst avslutades projektet med att en bussmodul med fyra säten i bredd byggd av olika kompositmaterial fick genomgå ett rundslagningstest. Och modulen klarade sig utmärkt.

Modulen var tillverkad av sandwichmaterial bestående av ytterlager av glasfiber och kolfiber på epoxiskikt, samt olika lager av polymerskum mellan dessa skikt.

- I golvet används polyuretanskum, i balkarna pvc-skum och i väggarna pet-skum, berättar Magnus Burman vid KTH i Stockholm.

Han har själv deltagit i utvecklingen av materialet till bussens väggar. Övriga sandwichmaterial har tagits fram vid tekniska universitetet i tyska Clausthal.

Förutom arbetet med väggmaterialet har Magnus Burman även gjort en ekonomisk analys av totalkostnaden för en buss av plast under en 15-årsperiod.

- Det visar sig att en sådan buss blir billigare än en buss av stål, säger Magnus Burman.

Visserligen blir produktionskostnaden högre, eftersom tillverkningsmetoderna inte är lika utvecklade för kompositer som för metall. Men den låga vikten och de låga underhållskostnaderna gör att i långa loppet blir kompositbussen billigare.

- Och då har vi utgått från beräkningar på en långfärdsbuss, säger Magnus Burman. För en stadsbuss med ideliga stopp- och startsituationer blir besparingen ännu större.

Busstillverkare som deltagit i projektet, portugisiska Caetanobus, spanska Sunsundequi och italienska Mauri, kommer att använda kunskaperna och låta sandwichtekniken slå igenom i kommande busskonstruktioner.

Håkan Abrahamson

Mer om: Buss Litebus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt