Fordon

Bulkjätte får krockskydd i skrovet

Ett bulkfartyg av samma typ som det krockskyddade nybygget. Foto: Mitsui
Röda och gula partier byggda med det hållfasta stålet. Foto: Mitsui

En ny typ av plastiskt stål, som ger tre gånger bättre krockskydd än vanligt, används i ett nybyggt bulkfartyg.

Publicerad

Det är japanska Mitsui OSK Lines som låtit bygga ett 300 meter långt bulklastfartyg med ett dödviktstonnage på 206600 ton med det nyutvecklade stålet utmed långsidorna.

Stålplåtarna kallas Nsafe-Hull och har tagits fram av ståltillverkaren Nippon Steel and Sumitomo Metall tillsammans med två sjöforskningsinstitut.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här