Bugatti Chirons bromsok av titan tar 45 timmar i 3d-skrivaren

2019-08-15 12:40  
Ett exemplar av nya Chiron kommer kosta dig över 28 miljoner kronor, men då får du också tillgång till excesser som bromsok gjorda av titan. Foto: Bugatti

Chiron kommer få världens första 3d-printade bromsok. De sägs vara den största titankomponent som har framställts med tekniken. Här är detaljerna om Bugattis tillverkningsprocess.

Ett exemplar av nya Bugatti Chiron kommer att kosta dig över 28 miljoner kronor, men då får du också tillgång till excesser som bromsok gjorda av titan. Och stoppkraft kan behövas i en bil med 1 500 hästkrafter som kan ta Bugattins drygt två ton till en topphastighet på 420 km/h.

Dagens Chiron har bromsok i smidd aluminium, men genom att istället välja titan kapas vikten med 40 procent – till 2,9 kilo styck mot tidigare 4,8 kilo. Egenskaperna hos ädelmetallen innebär dock att det inte går att smida fram den önskade formen.

Därför har Bugatti gjort en 3d-utskrift med hjälp av lasersintring (SLS). Det är inte bara första gången som bromsok över huvud taget skrivs ut – delarna sägs vara den största funktionella komponenten av titan som har framställts med additiv tillverkning.

Läs mer: Så tjänar elbilarna på att få en andra växel

Det var tyska Zentrum Nord som stod för den additiva tillverkningen med hjälp av vad som då var världens största 3d-skrivare för titan. Den har fyra stycken 400 W-lasrar som under 45 timmar smälte 2 213 lager av titanpulver. Efter att bromsoket lämnat skrivaren värmebehandlades den från drygt 370 grader Celcius och ner till 93 grader för att få bort eventuella spänningar i metallen.

Avslutningsvis gjordes alla parningsytor släta av en femaxlig fräs i en process som tog elva timmar. Materialet i det färdiga oket har en tjocklek på 1-4 millimeter. För det krävs samma titanlegering som flygindustrin använder för sina mest stressutsatta delar. Ti-6AI-4V hittas bland annat i strukturen kring landningshjul, i vingar samt i flyg- och raketmotorer.

Läs mer: Ska bromsoket sitta framåt eller bakåt?

Enligt tester med bromsdynamometer ska det färdiga titanoket tåla temperaturer över tusen grader. Prestandan är som projektet, lite i överkant – men enligt Volkswagen, som äger varumärket Bugatti, förväntar man sig dra lärdomar som ska komma andra modeller inom koncernen till godo.

– Alla kan och borde dra nytta av våra projekt. Det här är också en del av Bugattis roll som gruppens laboratorium för högteknologiska applikationer, säger Frank Götzke, chef för ny teknologi på Bugattis utvecklingsavdelning till Popular Science.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt