Brottsplats Costa Concordia

2013-09-17 10:25  

Efter den lyckade upprätningen av lyxkryssaren Costa Concordia väntar polisinspektion. Vraket betraktas som en brottsplats.

19 timmar tog det att resa Costa Concordia 65 grader. Det blev längre än vad bärgningsledningen kalkylerat med, men resultatet blev det planerade. Nu står vraket på den ställning som byggts upp för att kunna fortsätta arbetet med att säkra Costa Concordia i väntan på bogsering till hamn för skrotning.

När vraket hamnat på rät köl igen sänktes det ned för att vila mot plattformen på 30 meters djup. Tidsmässigt brådskar det att säkra vraket mot höststormarna som vanligtvis sätter igång i oktober. Bärgningsbolaget planerar att montera elva likadana kassuner på styrbordssidan som man använt på babordssidan. Dessa fylldes med vatten under ett skede vid vändningen för att fungera som motvikt. Kassunerna ska senare tömmas på vatten och kommer då att fungera som pontoner och hålla vraket flytande.

När Costa Concordia nu rätats upp syns också skadorna på styrbordssidan tydligt. Trots att fartyget under olycksnatten den 13 januari 2012 lade sig sakta på sidan mot undervattenklippan har tyngden deformerat skrovet ordentligt. Fartygets massa uppskattas till strax över 50.000 ton, angivelsen 114.500 ton som ofta förekommer när det gäller Costa Concordia är dräktigheten uttryckt i GT (Gross ton), en beräkningsformel som inte är att betrakta som en enhet.

Polisen kommer så snart som möjligt att vilja gå ombord på vraket för inspektion, Costa Concordia är formellt en brottsplats där 32 människor har bragts om livet genom oansvarigt sjömanskap. Ännu saknas två av offren. De kan ligga i de utrymmen ombord där dykare inte kunnat ta sig in. Bevismaterial ska säkras inför den stundande rättegången mot kapten Francesco Schettino.

När vraket är säkrat mot vinterstormarna ska det förankras vid ön Giglio i väntan på beslut om vilken hamn som kan ta emot det 290 meter långa stålbygget för att låta skärbrännarna dela ner det i småstycken. Ingen tror på någon längre bogsering, det blir sannolikt en hamn på Italiens västkust som får ta hand om resterna. Frågan är inte aktuell förrän till våren.

Hittills har kostnaden för bärgningen landat på 600 miljoner euro, uppskattningsvis landar slutsumman på 750 miljoner euro. Redan nu står det klart att det här är fartygshistoriens dyraste haveri. Försäkringsbolag kommer att få punga ut med gigantiska belopp, kanske dubbelt så mycket som för tankfartygshaveriet med Exxon Valdez 1989, som kostade försäkringsbolagen en halv miljard dollar.

I sådana här sammanhang återförsäkrar sig försäkringsbolagen hos varandra. Det står nu klart att världens största återförsäkringsbolag Munich Re kommer att få ta kostnader för 100 miljoner euro. Största delen av kostnaderna gäller förlusten av fartyget och kostnaderna för bärgning. Passagerare som överlevde har erbjudits 11.000 euro för förlorade ägodelar och 3.000 euro för oförutsedda kostnader i samband med olyckan. Efterlevande till ett av dödsoffren har erbjudits 22.000 euro.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt